Εργασία των:
Σοφία Ζυγούμη
Δέσποινα Μοσχονά
Βασίλη- Ιωάννη Μούσκα
Τι είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας;
Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες που σέβονται τους πελάτες τους, αλλά και πολλοί που λειτουργούν αντίθετα, εις βάρος του πελάτη. Πώς µπορεί να έχει ο πελάτης εμπιστοσύνη σε έναν επαγγελματία και τις υπηρεσίες του; Πώς διασφαλίζεται η σωστή και αποτελεσματική δράση και συμπεριφορά μιας εταιρείας απέναντι στον πελάτη; Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι απλή και είναι η εξής: Κώδικας Επαγγελµατικής ∆εοντολογίας.
Ο Κώδικας αυτός είναι ένα σύνολο αρχών και κανόνων που εφαρμόζει ένας σωστός επαγγελματίας για να είναι αποτελεσματικός και να µην προκαλεί βλάβη στον πελάτη. Τέτοιοι κώδικες υπάρχουν για διάφορους επαγγελµατικούς κλάδους, δυστυχώς όµως σχεδόν πάντα στο µεγαλύτερο µέρος τους είναι άτυποι, δεν έχουν θεσµοθετηθεί νοµοθετικά ή/και δεν επιβάλλονται επισήµως από τους φορείς οργάνωσης και εκπροσώπησης των επαγγελµατιών (π.χ. επιµελητήρια).
Παρακάτω παρατίθενται οι βασικές αρχές ενός τέτοιου άτυπου Κώδικα ∆εοντολογίας, που είναι θεµελιώδεις για μια επιχείρηση που θέλει να σέβεται πραγµατικά τους πελάτες του.
Ένας επαγγελματίας, ιδιαίτερα αν εργάζεται σε εταιρείας κοινωνικής ευθύνης όπως η περίπτωση που θα εξετάσουμε παρακάτω οφείλει να:
· ∆είχνει ενδιαφέρον για τα προβλήµατα του πελάτη.
· Εξηγεί τις ενέργειές του και παρέχει λεπτοµέρειες, όταν του ζητηθούν.
· Μην κάνει τον πελάτη να νιώθει άσχετος και ανήµπορος.
· Έχει σαφές και ολοκληρωµένο σχέδιο για τις υπηρεσίες που παρέχει στον πελάτη.
· Επισηµαίνει στον πελάτη τους πιθανούς κινδύνους των επιλογών και των αποφάσεων, χωρίς όµως να υπερβάλλει και να πανικοβάλλει.
· Προσφέρει εναλλακτικές λύσεις, εφόσον υπάρχουν τέτοιες, και βοηθάει τον πελάτη στη διαδικασία της επιλογής.
· Αντιµετωπίζει το προσωπικό του πελάτη µε σεβασµό, σε όποια βαθµίδα ιεραρχίας, ηλικίας, φύλο, γνώσεων κ.λπ. και αν ανήκει.
· Μην κατηγορεί ποτέ κανέναν προσωπικά για οτιδήποτε.
· Είναι φιλικός αλλά όχι διαχυτικός µε το προσωπικό του πελάτη, είναι διαθέσιµος και υποστηρικτικός.
· Αποφεύγει τη δηµιουργία προσωπικών σχέσεων µε το προσωπικό του πελάτη.
· Εάν µία υπηρεσία ή ένα έργο που έχει αναλάβει είναι πάνω από τις δυνάµεις του ή για κάποιο λόγο πρέπει να το εγκαταλείψει, φροντίζει να βρει εγκαίρως την κατάλληλη βοήθεια ή κατευθύνει τον πελάτη στην επιλογή του σωστού αντικαταστάτη.
· Αποφεύγει να τονίζει τα προσόντα του και τις ικανότητές του σε κάθε ευκαιρία.
· Ακολουθεί σαφή κώδικα επαγγελµατικής δεοντολογίας, τον οποίο µπορεί και να παρουσιάσει στον πελάτη, αν του ζητηθεί.
· Συµφωνεί µε τον πελάτη τους στόχους και τα κριτήρια της επιτυχίας της συνεργασίας.
· Είναι συνεπής στα ραντεβού του.
· Εκµεταλλεύεται σωστά το χρόνο άµεσης συνεργασίας µε τον πελάτη, µένοντας εστιασµένος στους στόχους.
· Μην υποβαθµίζει αδικαιολόγητα το έργο και τις υπηρεσίες άλλων συνεργατών, αλλά να εντοπίζει τυχόν προβλήµατα και ελλείψεις που δεν αντιµετωπίστηκαν σωστά και που πρέπει να διορθωθούν.
· Προτείνει λύσεις βιώσιµες και µε ρίσκο που µπορεί να αντιµετωπιστεί από τον πελάτη.
· Μεταφέρει στον πελάτη τεχνογνωσία και πείρα, ιδίως εάν διαφαίνεται ότι είναι πολύ πιθανό να τη χρειαστεί στο µέλλον.
· Παραδίδει κείµενα υψηλής ποιότητας, ευανάγνωστα, χρήσιµα, τα οποία δεν περιέχουν προχειρότητες, λάθη και αυθαιρεσίες.
· Είναι πάντα δεκτικός σε οποιαδήποτε κριτική από τον πελάτη, ακόµη και κακόπιστη, την οποία αντιµετωπίζει µε διάθεση βελτίωσης και χωρίς αλαζονεία.
· Οργανώνει αποτελεσµατικά τις δραστηριότητές του και διαχειρίζεται σωστά το χρόνο του, ιδίως κατά την άµεση προσωπική επαφή µε το προσωπικό του πελάτη.
· Τηρεί απόλυτη εµπιστευτικότητα για τις πληροφορίες που αποκτά σχετικά µε τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του πελάτη, τα προβλήµατα αυτού, τις αδυναµίες τους και τα επιχειρηµατικά του σχέδια.
· Μην εκµεταλλεύεται πληροφορίες που αποκτά από τον πελάτη του εις βάρος αυτού.
· Μην χρησιµοποιεί τον πελάτη ως πεδίο πειραµατισµού, παρά µόνο µε συναίνεση αυτού και µόνο σε θέµατα χαµηλού ρίσκου.
· Προσπαθεί να µην επηρεάζεται η εργασία του από τα προσωπικά του προβλήµατα.
· Προτείνει στον πελάτη λύσεις σύγχρονες, αλλά όχι πρωτόγνωρες (εκτός αν δεν γίνεται αλλιώς).
· Μην κρύβει την απειρία του, αλλά και δεν την προβάλλει ως δικαιολογία για όλα τα σφάλµατά του.
· Χρησιµοποιεί την τεχνολογία ως µέσο και όχι ως αυτοσκοπό
· Προσπαθεί να προσαρµόσει κάθε λύση στο πρόβληµα του πελάτη και όχι να διαµορφώσει την έκφραση του προβλήµατος ώστε να ταιριάζει σε µία έτοιµη από πριν λύση.
· Μην προσπαθεί να λύσει προβλήµατα που δεν υπάρχουν.
· Είναι ανοικτός σε ιδέες και προτάσεις από το προσωπικό του πελάτη, από όπου και αν προέρχονται, αλλά και δεν τις παρουσιάζει ως δικές του.
Τι είναι το Whistleblowing;
Ο whistleblower είναι ένας άνθρωπος που καταγγέλλει δημόσια ένα τμήμα της κυβέρνησης, μία δημόσια ή ιδιωτική οργάνωση ή μία εταιρία για ανήθικη ή/και παράνομη συμπεριφορά (πχ. παραβίαση του νόμου, απάτη και διαφθορά). Η καταγγελία μπορεί να γίνει εσωτερικά (μεταξύ των υπολοίπων μελών της οργάνωσης, εταιρίας) ή εξωτερικά (στην δικαιοσύνη ή στα media). Έχουν καταγραφεί πάρα πολλές κατηγορίες για whistleblowing και πολλές φορές ακόμα και για κυβερνήσεις. Τα δικαιώματα των whistleblowers όσο περνούν τα χρόνια προστατεύονται όλο και περισσότερο. Όσον αφορά την Ευρώπη υπάρχουν ειδικοί νόμοι προστασίας των whistleblowers.
Η προστασία των whistleblowers διαφέρει από χώρα σε χώρα και έχει σχέση με πόσα μυστικά αποκαλύφθηκαν, που αποκαλύφθηκαν και πώς δημοσιεύτηκαν. Στις ΗΠΑ οι νόμοι για το whistleblowing μπορεί να διαφέρων από πολιτεία σε πολιτεία.
Σε περίπτωση που κάποιον εμπλακεί σε λανθασμένη καταγγελία το καλύτερο που θα μπορεί να κάνει θα είναι να μιλήσει για την καταγγελία στο ανώτερο πρόσωπο της εταιρίας ή του φορέα στον οποίο βρίσκεται. Έτσι θα καταφέρει να δείξει πως η καταγγελία που έκανε ήταν γιατί πραγματικά ενδιαφέρεται για τον φορέα στον οποίο βρίσκεται. Τα άτομα που κάνουν τις καταγγελίες είναι άτομα το οποία φοβούνται πραγματικά να ξεπεράσουν τα όρια γιατί σε πολλές περιπτώσεις αγωνιούν για την ίδια τους τη ζωή. Πολλές φορές είναι αναγκασμένοι να αποφασίσουν αν θα υπερασπιστούν το καλό της εταιρίας τους ή το καλό της χώρας του αφήνονταν στην άκρη προσωπικά συμφέροντα.
Στην Αμερική υπάρχει ακόμα και ειδικό sites για whistleblowers με ονόματα, πληροφορίες και γεγονότα. Στην Ελλάδα ένα σημερινό παράδειγμα whistleblower είναι η υπόθεση του Σωκράτη Γκιόλα που δεν κατάφερε να προχωρήσει στην καταγγελία πριν δολοφονηθεί.
Στο παράδειγμα που ακολουθεί, μιας ευρέως διαδεδομένης εταιρείας αυτοκινήτων, καθίσταται σαφές πόσο μεγάλη σημασία έχει για μια εταιρεία, τηρώντας τους Κώδικες Δεοντολογίας, να μπορεί να επικοινωνεί με τους εργαζόμενους της και να ακούει τη φωνή τους. Αυτοί με τη σειρά τους να είναι αφοσιωμένοι στην εταιρεία τους και να επιδιώκουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Υποθετικό Case Study: Η περίπτωση της “AskUs Inc.”
Παρουσίαση:
Η εταιρεία “AskUs Inc.” είναι μια πολυεθνική εταιρεία συμβούλων με έδρα το Άμστερνταμ της Ολλανδίας και υποκαταστήματα σε 32 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1991 προσφέροντας καινοτόμες συμβουλευτικές υπηρεσίες στο πεδίο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και της Εταιρικής Διαφάνειας. Το motto της εταιρείας είναι: “Do the things right, at any given moment” (Κάνε τα πράγματα σωστά, κάθε στιγμή). Οι αξιόπιστες και άμεσες λύσεις που προσφέρει την καθιστούν ως την πιο αναγνωρίσιμη εταιρεία συμβούλων στον ανεπτυγμένο κόσμο. Το 2006 η εταιρεία λειτούργησε παράρτημα στη Ρώμη εγκαινιάζοντας έτσι τη συνεργασία της με την Ιταλική αγορά. Τέσσερα χρόνια μετά όμως, οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί. Η εταιρεία χάνει συνεχώς έργα από μικρότερους ανταγωνιστές της, που όμως καταθέτουν πιο ακριβές προτάσεις στους κρατικούς διαγωνισμούς. Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο αυτό προσέλαβε τα πιο ικανά και καταρτισμένα στελέχη της αγοράς και μείωσε την τιμολογιακή πολιτική κατά 25%, χωρίς αποτέλεσμα. Η κατάσταση χειροτερεύει χωρίς να μπορεί να εντοπιστεί το πρόβλημα.
Έτσι, το Δ.Σ. στέλνει τον «Δ», Διευθύνοντα Σύμβουλο για θέματα Ανάπτυξης, στη Ρώμη, προκειμένου να βρει λύση. Ο «Δ» φτάνοντας στη Ρώμη συγκαλεί μια συνάντηση με τη διοίκηση του παραρτήματος της Ιταλίας. Εκεί ο «Ε», Διευθυντής του Υποκαταστήματος του εξηγεί ότι είναι μάταιο να συμμετέχει η εταιρεία σε κρατικούς διαγωνισμούς - παρόλο που υπό κανονικές συνθήκες θα αποτελούσαν το 65% του τζίρου της εταιρείας - γιατί δεν πρόκειται να κερδίζουν κάποιο συχνά δεδομένου ότι οι περισσότεροι διαγωνισμοί είναι στημένοι. Ο «Ε» ξεκαθαρίζει ότι από τη στιγμή που η εταιρεία διέπεται από αρχές διαφάνειας οφείλει να αποσυρθεί από τους κρατικούς διαγωνισμούς. Στην ίδια συνάντηση παρίστατο και η «Π», υποδιευθύντρια του ιταλικού παραρτήματος η οποία αντέδρασε έντονα στα λεγόμενα του «Ε», υποστηρίζοντας ότι μια απόσυρση της εταιρείας από τους κρατικούς διαγωνισμούς, θα απειλούσε σοβαρά τη βιωσιμότητα του τοπικού γραφείου και θα οδηγούσε την εταιρεία να απολύσει παραπάνω από τους μισούς υπαλλήλους. Γι’ αυτό το λόγο πρότεινε να χαλαρώσει λίγο η εταιρεία τον αυστηρό κώδικα δεοντολογίας.
Επιχειρηματολογία υπέρ της «ηθικής» οδού
Από τη μια πλευρά του νομίσματος, ο «Π» υποστηρίζει η εταιρεία να μην παραβεί τους κώδικές δεοντολογίας που τόσα χρόνια την έχουν τοποθετήσει ψηλά στα μάτια του κοινού. Κρατώντας ψηλά τη σημαία με το μότο της εταιρείας “Do the things right, at any given moment” (Κάνε τα πράγματα σωστά, κάθε στιγμή), προτείνει να μην αλλάξει γραμμή και να αποσυρθεί από τους κρατικούς μηχανισμούς. Πολλές φορές τα σκάνδαλα εύκολα ξεσπούν και είναι ικανά να κλείσουν εταιρείες ετών× αυτό που σπάνια γίνεται είναι να πετυχαίνει μια εταιρεία χωρίς να λασπώσει την εικόνα της. Δωροδοκώντας λοιπόν τους υπεύθυνους των κρατικών διαγωνισμών μπορεί μεν να καταφέρει να εξασφαλίσει τη συνεργασία της με περισσότερους φορείς, σίγουρα όμως θα έθετε σε κίνδυνο την πορεία της επιχείρησης ακόμα και στην Ολλανδία. Η εταιρεία στηρίζεται για χρόνια στην διατήρηση του ηθικού κώδικα δεοντολογίας, στοιχείο που την έχει κάνει να ξεχωρίζει και να διαπρέπει στην Βόρεια Ευρώπη.
Άλλωστε πρόσφατη έρευνα έχει δείξει ότι οι επιχειρήσεις με έναν κώδικα ηθικής ξεπερνούν παρόμοιες επιχειρήσεις χωρίς τέτοιο κώδικα. Άλλωστε δεν μπορεί να προσφέρεί τις υπηρεσίες μας ως Εταιρείας Κοινωνικής Ευθύνης και Διαφάνειας, να δίνει συμβουλές σε οργανισμούς και κρατικούς φορείς και να είναι οι ίδιοι μπλεγμένοι σε σκάνδαλο. Θα χάσει την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό των πελατών της και αυτό θα της στερήσει ευκαιρίες στο μέλλον να επεκταθει σε άλλες χώρες τις Ευρώπης. Αντίθετα, Ο σταθερός προσανατολισμός της επιχειρήσης και η άρνηση της να μπει στο τρυπάκι της παρατυπίας, θα προσελκύσει περισσότερους εν δυνάμει πελάτες. Επιπλέον, η υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών στη διοίκηση των επιχειρήσεων αυτών μειώνει σημαντικά την πιθανότητα παρουσίασης στο μέλλον περιπτώσεων σκανδάλων και που μπορεί να αμαυρώσουν την φήμη της επιχείρησης.
Τέλος, πολλοί υποστηρίζουν ότι οι ηθικές επενδύσεις τείνουν να είναι και πιο οφείλονται μακροχρόνιες.
Ό λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η τάση που παρατηρείται τόσο στην νομοθεσία όσο και στις επιθυμίες των καταναλωτών για υιοθέτηση περισσότερων κοινωνικά υπεύθυνων πρακτικών από όλες τις επιχειρήσεις (π.χ. ευαισθησία σε θέματα ανακύκλωσης, υψηλότερη φορολογία-πρόστιμα σε εταιρείες που μολύνουν το περιβάλλον). Συνεπώς, μέσα σε ένα θετικό για τις ηθικές επενδύσεις περιβάλλον, όσο περισσότερο διάστημα λειτουργεί ένα ηθικό κεφάλαιο τόσο πιθανότερο είναι να υπερισχύει έναντι άλλων πιο πρόσφατων επενδυτικών κεφαλαίων.
Άλλωστε, υπάρχουν κι άλλες εναλλακτικές λύσεις που μπορεί να ακολουθήσει η εταιρεία χωρίς να ζημιωθεί η ηθική της εικόνα.
· Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών
Εφόσον δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τους κρατικούς διαγωνισμούς στην Ιταλία να στραφεί σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι χώρες της Ε.Ε. έχουν το δικαίωμα, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, για ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και συγκεκριμένα μπορούμε να συμμετάσχουμε σε κρατικούς διαγωνισμούς άλλης χώρας της Ε.Ε., αρκεί να συνεργαστεί λοιπόν με γραφείο αντιπροσώπων στη χώρα προτίμησης που θα αναλάβει τη διαχείριση των θεμάτων της.
Η Ελλάδα αποτελεί μια ιδανική και λόγω της γεωγραφικής της άποψης και επειδή ο συγκεκριμένος κλάδος τα τελευταία χρόνια εκεί γνωρίζει άνθηση. Θα μπορούσε φυσικά κάποιος να ισχυριστεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε οικονομική κρίση και δεν αποτελεί τον πιο ευδόκιμο οικονομικά τόπο για επιχειρήσεις. Η εταιρεία όμως θα στηριχτεί σε αυτό ακριβώς το γεγονός× λόγω της κρίσης θα βοηθήσει μέσω συμβουλών στη διαχείριση των ελάχιστων κονδυλίων που έχουν δοθεί.
Επιπλέον, στην Ελλάδα ανθεί και στον ιδιωτικό τομέα ο κλάδος της Κοινωνικής Ευθύνης, γεγονός που θα μας δώσει το πλεονέκτημα για συνεργασίες ναι μεν στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα. Ακόμη, η φοροαπαλλαγή που θα κερδίσει από αυτή τη συνεργασία θα την ωφελήσει κατά πολύ.
· Προώθηση- Δημόσιες σχέσεις
Μπορεί να προχωρήσει σε ενέργειες για δημιουργία εταιρικού δικτύου. Ίσως να πρέπει να συνεργαστεί προσωρινά με αλυσίδες ιδιωτικού τομέα και να αναπτύξει τις δημόσιες σχέσεις της, προκειμένου να εξασφαλίσει λίγο χρόνο μέχρι να καταφέρει να μπει σε κρατικές υπηρεσίες, πάντα με νόμιμο και ηθικό τρόπο. Παράλληλα, θα μπορούσε να διαφημιστεί σε κλαδικά περιοδικά, στα banners ads μεγάλων εταιρικών sites καθώς και να διοργανώσει press conference.
· Εξαγορά μικρότερων επιχειρήσεων
Μπορεί να εξαγοράσει μικρότερες Ιταλικές εταιρείες δίνοντας τους μέρος από το δικό της κεφάλαιο και οι οποίες όμως με τη σειρά τους θα συμμετάσχουν στους κρατικούς διαγωνισμούς. Από τη στιγμή που θα φαίνεται το δικό τους όνομα μπορεί, εφόσον βρίσκεται ακόμα σε αδιέξοδο, να δωροδοκήσει μέσω αυτών των εταιριών τους αρμόδιους. Οπότε σε περίπτωση σκανδάλων να μην ζημιωθεί το όνομα και η φήμη της εταιρείας. Έμμεσα πάλι παρεμβαίνει βέβαια τον εταιρικό ηθικό κώδικα, αλλά τουλάχιστον δεν έχει αμαυρωθεί η φήμη της επιχείρησης.
Επιχειρηματολογία κατά της Ηθικής
Ακολουθώντας τον εύκολο δρόμο, αυτόν της παρατυπίας, η εταιρεία θα μπορέσει να εξασφαλίσει σε γρήγορο χρονικό διάστημα αρκετά χρήματα για να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο. Πράγματι το να επιλέξει την δωροδοκία των υπαλλήλων θα ήταν μια ιδανική λύση από την στιγμή μάλιστα που στη χώρα στην οποία βρίσκεται το παράρτημα τα σκάνδαλα ξεσπάνε κάθε μέρα και εύκολα ξεχνιούνται. Θα ήταν ιδανικό για την εταιρεία να μπει στους κρατικούς διαγωνισμούς καθώς τα κέρδη που θα μπορούσε να τις αποφέρει να ήταν τέτοια που θα κάλυπταν τυχόν έλλειμμα που δημιουργήθηκε στην εταιρεία αυτά τα 4 χρόνια.
Μάλιστα υποστηρίζεται από κάποιους ότι η ηθική επένδυση βλάπτει χρηματοοικονομικά και οδηγεί σε χαμηλότερες αποδόσεις σε σχέση με άλλες μορφές επενδύσεων. Αρχικά, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η υιοθέτηση ηθικών πρακτικών από τις επιχειρήσεις είναι απλά μία τακτική τους στα πλαίσια του Μάρκετινγκ, για να προσελκύσουν εν δυνάμει επενδυτές. Και ενώ κάποιες επιχειρήσεις μπορεί να χρησιμοποιούν ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τη φήμη, την χαμηλότερη τιμή ή την υψηλότερη ποιότητα των προϊόντων τους, οι ηθικές επιχειρήσεις περιβάλλουν την κοινωνική ευθύνη ως το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
Στην πραγματικότητα όμως αυτό που ενδιαφέρει τους εν δυνάμει επενδυτές είναι μόνο δύο παράγοντες: ο κίνδυνος και η απόδοση. Ένα επιπλέον μειονέκτημα των ηθικών κεφαλαίων είναι η έλλειψη ικανοποιητικής διαφοροποίησης. Σύμφωνα με την παραδοσιακή θεωρία του χαρτοφυλακίου ο επενδυτής μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο που αναλαμβάνει μέσω της μεγαλύτερης διαφοροποίησης των επενδυτικών του επιλογών, ένα καλά διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο είναι εκτεθειμένο μόνο στον συστηματικό κίνδυνο που αναλαμβάνει μέσω της μεγαλύτερης διαφοροποίησης των επενδυτικών του επιλογών. Ένα καλά διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο είναι εκτεθειμένο μόνο στον συστηματικό κίνδυνο, δηλαδή στον κίνδυνο που εξαρτάται από τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά και τους παράγοντες που την επηρεάζουν. Επειδή τα ηθικά κεφάλαια αποκλείουν μετοχές μέσω της υιοθέτησης αρνητικών φίλτρων δεν είναι τόσο καλά διαφοροποιημένα. Επομένως, θεωρείται ότι ο κίνδυνος που αναλαμβάνουν τα ηθικά κεφάλαια είναι υψηλότερες από τον κίνδυνο των συμβατικών επενδυτικών κεφαλαίων.
Επιπλέον τα ηθικά κεφάλαια απαιτούν υψηλό κόστος συναλλαγών καθώς και προμήθειες που οφείλονται τόσο στο σχετικά μικρό μέγεθος των κεφαλαίων αυτών όσο και στην ανάγκη για συλλογή εξειδικευμένων πληροφοριών που αφορούν τις ηθικές πρακτικές των επιχειρήσεων. Είναι γεγονός ότι η έλλειψη στοιχείων για τις κοινωνικές πρακτικές που ακολουθούν οι επιχειρήσεις αναγκάζει τους διαχειριστές των ηθικών κεφαλαίων να επενδύσουν πολύ χρόνο και προσπάθεια στην αξιολόγηση και στον έλεγχο της κοινωνικής συμπεριφοράς των επιχειρήσεων. Αυτό είναι φυσικό να δημιουργεί επιπρόσθετα κόστη στη διαχείριση των κεφαλαίων τα οποία μειώνουν και την συνολική αποδοτικότητα τους. Τέλος, επικριτές των ηθικών κεφαλαίων θεωρούν ότι η πρόσφατη καλή αποδοτικότητα τους οφείλεται στο γεγονός ότι περιλαμβάνουν μετοχές επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας οι οποίες παρουσίασαν άνθηση την τελευταία δεκαετία και όχι μετοχές επιχειρήσεων άλλων παραδοσιακών κλάδων( Hoggett and Nahan, 2002).
Σχετική Βιβλιογραφία:
No comments:
Post a Comment