ΓΛΑΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΝΤΑΓΚΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΣΚΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΡΙΑΝΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ
ΤΣΙΓΚΡΙΜΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
18
Απριλίου 2012:
Αντιδράσεις στην
κοινή γνώμη προκάλεσε η κυκλοφορία μιας φωτογραφίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,
η οποία απεικονίζει διαφημιστικά πανό της γνωστής ζυθοβιομηχανίας Heineken, σε «ρινγκ» διεξαγωγής
κυνομαχιών. Η εικόνα προερχόταν από άγνωστη, μέχρι το ξέσπασμα της κρίσης, χώρα
της νοτιοανατολικής Ασίας, με πιθανότερη τις Φιλιππίνες. H Heineken δήλωσε
επίσημα την έκπληξη και την απογοήτευσή της για το γεγονός και παράλληλα
ανακοίνωσε ότι η νομική ομάδα της έχει ξεκινήσει έρευνα για να ανακαλύψει την
πηγή της εικόνας και να λάβει τα αναγκαία μέτρα.
Η κρίση, όμως,
κορυφώνεται, όταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδιώτες και φιλοζωικές
οργανώσεις καλούν τους καταναλωτές να μποϋκοτάρουν τα προϊόντα της Heineken,
σχολιάζοντας άσχημα την εταιρεία, τόσο στη σελίδα της στο facebook, όσο και
γενικότερα στο διαδίκτυο.
Η εταιρεία
ανακοινώνει στο επίσημο site της τα αποτελέσματα της έρευνας και τα μέτρα που
έχει λάβει. Συγκεκριμένα, ενημερώνει τους καταναλωτές ότι η φωτογραφία
προερχόταν από club στην Μογγολία, όπου το προηγούμενο βράδυ είχε πραγματοποιηθεί
προωθητική εκδήλωση της γνωστής εταιρείας. Επίσης, διαβεβαιώνει το κοινό ότι τα
λογοτυπημένα πανό, καθώς και τα προϊόντα της έχουν αποσυρθεί από το
συγκεκριμένο club και το ίδιο θα συμβεί σε όποιον χώρο πραγματοποιούνται
τέτοιου είδους εκδηλώσεις.
Το θέμα έχουν
καλύψει διάφορα μέσα, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα. Τα Μέσα που
επιλέχθηκαν στη συγκεκριμένη ανάλυση είναι από διαδικτυακές πηγές. Συγκεκριμένα,
από το εξωτερικό, η ηλεκτρονική εφημερίδα www.dailymail.co.uk (http://www.dailymail.co.uk/news/article-2131506/Heineken-launches-probe-new-photo-shows-beer-giant-sponsored-brutal-dog-fighting-Asia.html) και από την
Ελλάδα, η ηλεκτρονική εφημερίδα www.econews.gr (http://www.econews.gr/2012/04/18/heineken-kynomahies/). Τα δύο άρθρα
δημοσιεύτηκαν την ίδια ημέρα, στις 18 Απριλίου 2012. Το μεν αγγλικό, από τον
δημοσιογράφο Martin Robinson, το δε ελληνικό είναι ανυπόγραφο.
Ο προαναφερθείς δημοσιογράφος,
ο οποίος κάνει ελεύθερο και ενίοτε πολιτικό ρεπορτάζ (http://journalisted.com/martin-robinson-1#tab-work), φαίνεται φίλα
προσκείμενος προς την εταιρεία, τονίζοντας την διεξαγωγή έρευνας εκ μέρους της.
Ο δε αρθρογράφος της στήλης "ζωοφιλία" του καθαρά οικολογικού
ελληνικού μέσου, τονίζει τις αντιδράσεις
που προκάλεσε η φωτογραφία.
Η παρουσίαση του
θέματος από το ελληνικό Μέσο είναι αντικειμενική, καθώς αναφέρει τις αντιδράσεις
που προκάλεσε η φωτογραφία από τις κυνομαχίες. Παραθέτει τα γεγονότα “όπως έχουν”
και δεν υπάρχει τόσο έντονα το στοιχείο της επιθετικότητας.
Το ξένο Μέσο
παραθέτει σχόλια καταναλωτών, τις αντιδράσεις τους, καθώς και το μποϋκοτάρισμα που
κάνουν μέσω των social media και,
συγκεκριμένα, μέσω του facebook.
Εδώ, η “εικόνα” που λαμβάνουμε για την Heineken, ύστερα από το “θόρυβο” που προκάλεσε το
γεγονός, είναι πιο ολοκληρωμένη.
Όσον αφορά τη
συναισθηματική επίδραση του άρθρου στους αναγνώστες, μπορούμε να πούμε ότι το
ξένο Μέσο γεννά πιο έντονα συναισθήματα από ότι το ελληνικό· σε αυτό ίσως
συμβάλλει το γεγονός ότι παρουσιάζει περισσότερες πτυχές του ζητήματος. Τα
επικρατέστερα συναισθήματα που δημιουργούνται μέσω της ανάγνωσης του άρθρου,
είναι αναμφισβήτητα η οργή και η αγανάκτηση. Θα μπορούσαμε επίσης να
προσθέσουμε τη λέξη “αποκρουστικός”, όσον αφορά τη φωτογραφία που απεικονίζει
δύο σκύλους να “παλεύουν” άγρια - το πιο πιθανό, μέχρι θανάτου.
Όσον αφορά την
πειθώ, πιστεύουμε πως το ξένο Μέσο παρουσιάζει πιο ολοκληρωμένα την είδηση.
Περιέχει αποσπάσματα από δηλώσεις καταναλωτών, δήλωση του ιδιοκτήτη του καταστήματος,
καθώς και τη δήλωση της ίδιας της Heineken. Η
επιρροή της Κοινής Γνώμης είναι υπόθεση περισσότερο “συναισθηματική”. Για το
λόγο αυτό, η “επίκληση” στο συναίσθημα -επομένως, επίτευξη πειθούς-
πραγματοποιείται σε μεγαλύτερο βαθμό από το άρθρο της Daily Mail˙ με τη συμβολή βέβαια και της δεύτερης -αποκρουστικής-
φωτογραφίας με τους δύο “αντιμαχόμενους” σκύλους.
No comments:
Post a Comment