Tuesday, February 15, 2011

Υπόθεση BP


Για πραγματική περιβαλλοντική καταστροφή κάνουν λόγο οι επιστήμονες στον κόλπο του Μεξικού ,μετά την διαρροή πετρελαίου τον Απρίλιο του 2010 από πλατφόρμα άντλησης της εταιρίας BP .Συγκεκριμένα στις 22 Απριλίου του 2010 σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας Wall Street Journal πραγματοποιήθηκε μεγάλη διαρροή πετρελαίου στη θαλλάσια περιοχή του Μεξικού .Όπως όλα δείχνουν η BP φαίνεται να αγνόησε κάποια δοκιμαστικά test που είχαν προηγηθεί και που προειδοποιούασαν για την διαρροή στα φρεάτια της εγκατάστασης .Η BPπαρ’όλα αυτά συνέχισε την άντληση πετρελαίου στην πλατφόρμα Deepwater Horizonπροκαλώντας ανυπολόγιστη καταστροφή. Το δημοσίευμα το οποίο φέρνει στο φως έγγραφα και καταθέσεις των υπευθύνων σε εκπροσώπους του Κογκρέσου αφήνει να εννοηθεί ότι η ζημιά οφείλεται σε λάθη και παραλείψεις των υπευθύνων της εταιρείας, οι οποίοι είχαν σχετικές ενδείξεις μόλις δύο ημέρες πριν το ναυάγιο της πλατφόρμας. Ειδικότερα, τα μέχρι στιγμής συμπεράσματα της έρευνας δείχνουν ότι κάποιες βαλβίδες ασφαλείας και ορισμένα σημαντικά φρεάτια διαφυγής δεν είχαν ασφαλιστεί σωστά με αποτέλεσμα να μην αντέξουν την πίεση που άσκησε η «φυσαλίδα μεθανίου» στην εγκατάσταση.

Οι συνέπειες είναι ανυπολόγιστες, παρ΄ό,τι οι προσπάθειες αποκατάστασεις άρχισαν άμεσα δεν φαίνεται να κάλυψαν την ζημιά αφού η πρώτη διαδικασία εξώρηξης κράτησε 90 ημέρες.Λαμβάνοντας κανείς υπόψι το διάστημα αυτό και την ταχύτητα διάλυσης του πετρελαίου στο νερό εύκολα καταλαβαίνει το μέγεθος της καταστροφής .Η επιχείρηση αυτή , η οποία πραγματοποιήθηκε σε βάθος 18.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, είναι η μοναδική λύση για να μειωθεί η πίεση και να καλυφθεί η υπάρχουσα γεώτρηση. Ενώ η κηλίδα πετρελαίου που σχηματίστηκε από έκρηξη σε εξέδρα άντλησης πετρελαίου της εταιρείας BP απειλεί άμεσα τις ακτές της Λουϊζιάνας, ενώ υπολογίζεται ότι καθημερινά χύνονται στη θάλασσα περίπου 800.000 λίτρα πετρελαίου. Η ασφαλιστική εταιρεία Partner Re των Βερμούδων εκτιμά ότι το ποσό ξεπερνά το ένα δισ. δολάρια, ενώ η αμερικανικήTransatlantic Re εκτιμά ότι το κόστος φτάνει στα 1,5 δισ. δολάρια.

Ωστόσο, η εταιρεία που είναι πιο εκτεθειμένη, είναι η Jupiter, θυγατρική της BP. Όπως εξήγησε ένας εκπρόσωπος της πετρελαϊκής εταιρείας «εδώ και 15 χρόνια αυτασφαλιζόμαστε αναλαμβάνοντας το σύνολο των κινδύνων», μια τακτική που ακολουθούν πολλοί κολοσσοί οι οποίοι ιδρύουν δικές τους ασφαλιστικές εταιρείες.Και σαν να μην έφτανα όλα αυτά η ΒΡ συνάντησε προβλήματα στην προσπάθεια της να περιορίσει τη διαρροή πετρελαίου, αφού απέτυχε το σχέδιο που είχαν οι μηχανικοί της εταιρείας, με τη χρήση ενός μεταλλικού κουτιού, το οποίο θα συγκέντρωνε προσωρινά το πετρέλαιο από το βυθό της θάλασσας.Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC οι μηχανικοί της BP χρησιμοποιώντας ρομποτικά σκάφη κατέβασαν στο βυθό της θάλασσας το μεταλλικό κουτί, για να μπορέσουν να διοχετεύσουν το πετρέλαιο που διαρρέει σε ένα τάνκερ.Όταν τοποθετήθηκε το Σάββατο 8Μαΐου το μεταλλικό κουτί, τότε στο εσωτερικό του συγκεντρώθηκε μεγάλη ποσότητα κρυσταλλοποιημένου αερίου, το οποίο θα μπορούσε να προκαλέσει μια νέα έκρηξη, επειδή είναι εύφλεκτο.Η εταιρεία προχώρησε σε ανέλκυση του μεταλλικού κουτιού βάρους 100τόνων και αναμένεται να λύσει σύντομα το πρόβλημα που παρουσιάστηκε.Εν τω μεταξύ, καθημερινά χύνονται στη θάλασσα 800,000 λίτρα πετρελαίου στο Κόλπο του Μεξικού, από τότε που σημειώθηκε η έκρηξη στην πλωτή εξέδρα.Σύφμωνα με την ΒΡ, η έκρηξη στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου προκλήθηκε από φυσαλίδα μεθανίου που σχηματίστηκε στο βυθό και πέρασε στον κεντρικό αγωγό της γεώτρησης.Ήδη στις ακτές ενός νησιού της Αλαμπάμα παρουσιάστηκαν οι πρώτες «μπάλες» πίσσας.Τα δείγματα της πίσσας θα εξετασθούν, για να εξακριβωθεί αν προέρχονται από τη διαρροή πετρελαίου που έχει πλήξει τον Κόλπο.Ένα μέρος του πετρελαίου έφτασε στις ακτές των νησιών Chandeleur, όπου τα συνεργεία κατέβαλαν προσπάθειες να περιορίσουν την καταστροφή με διάφορους τρόπους, όπως ψεκάζοντας με χημικά και βάζοντας «ελεγχόμενη φωτιά». Τα εν λόγω νησιά είναι σημαντικό καταφύγιο άγριων ειδών.Αρκετούς μήνες αργότερα και συγκεκριμένα το Σεπτέμβριο του 2010 η οριστική λύση ήρθε από τη λεγόμενη γεώτρηση εκτόνωσης, η οποία συνάντησε το φρεάτιο της παλιάς γεώτρησης σχεδόν 4 χιλιόμετρα κάτω από τον πυθμένα του ωκεανού. Η BP διοχέτευσε στη νέα γεώτρηση 74 τόνους τσιμέντου που έκλεισαν για πάντα το παλιό φρεάτιο.Αργότερα ολοκληρώθηκαν και οι δοκιμές στο τσιμεντένιο σφράγισμα, το οποίο, όπως διαπιστώθηκε, αντέχει βάρος τουλάχιστον 680 κιλών και πιέσεις τουλάχιστον 80 κιλών ανά τετραγωνικό εκατοστό.Περίπου 780 εκατομμύρια λίτρα, ή 4,9 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, εκτιμάται ότι διέρρευσαν στον Κόλπο του Μεξικού από τις 21 Απριλίου. Αν σκεφτεί κανείς το μέγεθος της καταστροφής που συνέβη θα περίμενε πως όλα τα μέσα ενημέρωσης θα κάλυπταν τις εξελίξεις και το θέμα θα λάμβανε τεράστιες διαστάσεις .Φαίνεται όμως πως μια μεγάλη εταιρία όπως η BP ξέρει πολύ καλά να χειρίζεται τις υποθέσεις της .Καθώς το θέμα δεν φαίνεται να προβλήθηκε όπως και όσο θα έπρεπε.

Η παντοδυναμία της BP φάνηκε πως έχει κάποια όρια από την στιγμή που δεν μπόρεσε να ελέγξει το social media spill που προέκυψε λόγω της ελλιπούς επικοινωνιακής διαχείρισης του γεγονότος.

Η δράση, λοιπόν, σε αριθμούς:

Το site http://www.sysomos.com/ διεξήγαγε μία διαδικτυακή έρευνα μέσω μέτρησης της κινητικότητας στα social media από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο 2010. Η ουδέτερη στάση απέναντι στην BP άρχιζε να γίνεται αρνητική. Το διάστημα 24 Απριλίου έως 23 Μαΐου 2010 το 51% των όσων γράφτηκαν είχαν αρνητικό περιεχόμενο.

Το http://socialmediatoday.com/ μας δίνει τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με τις αναφορές κάθε είδους που υπάρχουν στο διαδίκτυο και είναι αρνητικά διακείμενες απέναντι στην διαρροή πετρελαίου:

1. 97.000 posts σε blogs

2. 3.940 videos στο youtube

3. Twitter profile: http://twitter.com/#!/BPGlobalPR με περίπου 180.000 followers με σκοπό να καυτηριάσει τις προσπάθειες της BP στο θέμα του καθαρισμού του Κόλπου στο Μεξικό. Η σελίδα αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την επίσημη της BP στο twitter(http://twitter.com/#!/BP_America) η οποία αριθμεί μόλις 20.000 followers

4. 317 σελίδες στο facebook.

Η σελίδα-ομάδα: http://www.facebook.com/pages/Boycott-BP/119101198107726περιέχει 825.814 θαυμαστές.

Προσωπική μας έρευνα απέδειξε ότι υπάρχουν ακόμη οι ακόλουθες σελίδες:http://jamtopia.com/oilaholic/ με updates για τον Κόλπο του Μεξικού προερχόμενα απόtwitter, facebook, google νέα, blogs και εφημερίδες.

http://www.logomyway.com/contestView.php?contestId=1746 με παραποιημένο το λογότυπο της BP ως ένα είδος σάτιρας και διαμαρτυρίας για την καταστροφή που έχει προκληθεί

http://oil.jess3.com/ : ειδική εφαρμογή που μετά την εγκατάστασή της στον υπολογιστή έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζεται στην οθόνη μας πετρέλαιο που κυλάει κάθε φορά που αναζητάμε κάτι με τις λέξεις κλειδιά: BP, oil spill και τις παρόμοιές τους.

Τι κάνει, όμως, η BP για να αναχαιτίσει την άσχημη εικόνα που έχει δημιουργηθεί γύρω από το πρότινος κοινωνικά υπεύθυνο προφίλ της; Κάτω από αυτές τις συνθήκες ενδιαφέρεται να καθαρίσει όχι μόνο τον Κόλπο του Μεξικού αλλά και το πορτραίτο της εικόνας της προς τα έξω. Ένα μήνα μετά την διαρροή ξεκίνησε η online καμπάνια στα πλαίσια της οποίας η BP δεν απολογείται, ούτε ζητά συγγνώμη παρά μόνο αναλαμβάνει την ευθύνη για επιδιόρθωση της κατάστασης. Το τηλεοπτικό spot το οποίο ετοίμασε ο Tony Haywardθεωρήθηκε αποτυχημένο. Παράλληλα, στιγματίστηκε από τη φράση: "I want my life back", και επέδειξε αλαζονεία με την μετέπειτα συμπεριφορά του όπου εθεάθη να παρακολουθεί κοσμική εκδήλωση. Η διαφήμιση είναι μία σωστή κίνηση από άποψη ευαισθητοποίησης, όχι όμως και από την προοπτική της συζήτησης. Η BP περίμενε πάρα πολύ και τώρα προσπαθεί να επικοινωνήσει το μήνυμά της χωρίς αντίκρισμα γιατί απουσιάζει ο υγιής διάλογος. Το παιχνίδι πλέον έχει φύγει από τα χέρια της.

Τα social media είναι δυνατά εργαλεία που γκρέμισαν την παγιωμένη τακτική: μέσω ενός spot υπερπαραγωγή μεταδίδεται το μήνυμα ακριβώς όπως η εκάστοτε εταιρεία επιθυμεί. Κάθε χρήστης έχει την δυνατότητα να σχολιάσει τις διαφημίσεις και να τις παραποιήσει μέσα από την δική του οπτική ώστε να δημιουργήσει ένα νέο μήνυμα. Η BP έχει αφήσει τεράστιο χώρο στους επικριτές της χωρίς να δίνει ούτε μία απάντηση που έστω να κατευνάζει λίγο τα πλήθη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επίσημη σελίδα της BP στο twitter όπου και υπάρχουνδυσμενή και υβριστικά σχόλια: you’re killing us, please be more social, you only follow yourself and you are not talking to those of us who care about the oil spill, talk to us. Κάτω από αυτήν την κατάσταση η BP προχώρησε σε σπασμωδικές κινήσεις: αγόρασε θέσεις στην Google και στην Yahoo ώστε το πρώτο αποτέλεσμα να αφορά στο επίσημο site της και όχι σε άλλες ιστοσελίδες με μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, επιθυμούσε να κλείσει το λογαριασμό στο twitterπου αναφέρθηκε προηγουμένως γεγονός που δεν επιτρέπουν οι κανονισμοί.

Συμπερασματικά, στην BP συνέβη αυτό που ο επόμενος κανόνας αναφέρει: Επενδύεις πολλά σε ένα brand αλλά ένα γεγονός τα καταστρέφει όλα. Τώρα χρειάζεται να εστιάσει στον καθαρισμό και να μην αποσπάται από παράπλευρες ενέργειες που τις στοιχίζουν πολύτιμο χρόνο. Καλείται, λοιπόν, να αντιμετωπίσει την ανερχόμενη "blogoσφαιρα". Η διαχείριση κρίσης ήταν αποτυχημένη. Οφείλει να μιλήσει με το κοινό και όχι προς αυτό. Με άλλα λόγια, πρέπει να φανεί όχι θύμα αλλά θύτης και να απαντήσει στις ερωτήσεις που θέτει το κοινό με απόλυτη διαφάνεια και ειλικρίνεια (αποφυγή φωτομοντάζ από το κέντρο διαχείρισης, όπως αποδείχθηκε ύστερα από έρευνα).

Ομάδα links: Αντωνίου Μαρίλεια

Θάνο Ινές

Μέντης Νεκτάριος

No comments:

Post a Comment