Thursday, February 17, 2011

Social Network

OΜΑΔΑ: 4 CRISIS (ΧΑΛΕΠΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ ΦΩΤΙΟΣ, ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΑΛΕΞΙΑ, ΝΤΑΓΚΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ)


                                     Εργασία για το Facebook
(Η άποψη της ομάδας μας για το ποιος τελικά είναι ο ιδρυτής του Facebook)


   Όπως έχει ήδη προαναφερθεί, το Facebook λειτουργεί από το 2004 και οι χρήστες του ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο. Με άλλα λόγια,1 στους 14 έχει δημιουργήσει λογαριασμό στο κοινωνικό αυτό δίκτυο. Μάλιστα, εάν το Facebook ήταν κράτος, θα αποτελούσε την τρίτη πιο δυνατή χώρα στον κόσμο. Ποιος όμως είναι εκείνος που κρύβεται πίσω από αυτήν τη μεγάλη επιτυχία? Ποιος είναι εκείνος που πραγματικά εμπνεύστηκε το Facebook? Ο Mark Zuckerberg ή οι υπόλοιποι συμφοιτητές του στο Harvard?
    Εδώ οι απόψεις διίστανται. Και όχι μόνο οι απόψεις, αλλά και οι αφηγήσεις σχετικά με το τι πραγματικά έχει συμβεί γύρω από την επιτυχημένη αυτή ιστοσελίδα. Η ταινία «The Social Network» αναλαμβάνει να ρίξει λίγο φως στην υπόθεση, παρουσιάζοντας κάθε οπτική γωνία, επιτρέποντας στο θεατή να ενστερνιστεί όποια άποψη του αρέσει, και ταιριάζει στη ψυχοσύνθεσή του.
   Συνοψίζοντας την ιστορία του Facebook,το τελευταίο αρχικά είχε την ονομασία FaceMash και προοριζόταν να δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές του Harvard να ψηφίζουν ποιος ή ποια είναι το ομορφότερο πρόσωπο του πανεπιστημίου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η πηγή (Wikipedia). Αν και αρχικά η ιστοσελίδα έκλεισε με εντολή του πανεπιστημίου ,ο Zuckerberg δεν πτοήθηκε, κι έτσι το επόμενο εξάμηνο δημιούργησε το «The Facebook». Εκεί ακριβώς είναι που ξεκινάει η διαμάχη: τρείς συμφοιτητές του (Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss και Divya Narendra) κατηγόρησαν τον Zuckerberg ότι έκλεψε την ιδέα από τους ίδιους ,όταν τους βοήθησε να δημιουργήσουν ένα κοινωνικό δίκτυο με το όνομα ConnectU (HarvardConnection.com). Πίστευαν ότι αντί να τους βοηθήσει, στην ουσία χρησιμοποιούσε τις ιδέες τους, προκειμένου να αναπτύξει το project σε κάτι πιο περίπλοκο , πιο επιτυχημένο και κυρίως, σε κάτι αποκλειστικά δικό του. Αρχικά στο The Facebook είχαν πρόσβαση μόνο οι φοιτητές του Harvard, αργότερα όμως το project επεκτάθηκε και στα υπόλοιπα γνωστά και εξίσου elite πανεπιστήμια ,όπως είναι το Yale, το Columbia και το Stanford. Επόμενα βήματα ήταν η δημιουργία λογαριασμού στο κοινωνικό αυτό δίκτυο από τους μαθητές λυκείων, ύστερα από τους εργαζομένους σε εταιρείες και τελικά από όλους τους ανθρώπους, με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα.
Η σύντομη αυτή περίληψη της ιστορίας του Facebook είναι σημαντική, προκειμένου να αντιληφθούμε τις εξαιρετικές ικανότητες του Zuckerberg στον προγραμματισμό, επιστήμη που άλλωστε έχει σπουδάσει, καθώς και την επιθυμία του να συνδέσει τους ανθρώπους μεταξύ τους: αρχικά εκείνους που έχουν κοινά ενδιαφέροντα κι έπειτα με τον υπόλοιπο κόσμο. Επίσης, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως το σχολείο από το οποίο αποφοίτησε ο Zuckerberg είχε δημιουργήσει μία παρόμοια ,αν και πολύ λιγότερο περίπλοκη, εκδοχή του  Facebook με το όνομα «The photo address book». Το τελευταίο αποτελούσε πολύ σημαντικό κομμάτι στη ζωή και την επικοινωνία των μαθητών μεταξύ τους, μιας και τους έδινε τη δυνατότητα να αποθηκεύουν ο ένας τα στοιχεία του άλλου. Επομένως, δεν είναι καθόλου απίθανο ο Zuckerberg να άντλησε έμπνευση από το συγκεκριμένο γεγονός, και εμπλουτίζοντας την ιδέα με άλλες δικές του, σε συνδυασμό με το κοφτερό του μυαλό, την εφευρετικότητα και τις γνώσεις του, να δημιούργησε αυτό το κοινωνικό δίκτυο για το οποίο μιλάει πλέον όλος ο κόσμος.
   Αναφέρθηκε παραπάνω η διαμάχη ανάμεσα στον Zuckerberg και τους τρεις συμφοιτητές του, κάτι που αξίζει να αναλυθεί προκειμένου να καταλήξουμε στην άποψη της ομάδας. Οι συμφοιτητές του Zuckerberg (Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss και Divya Narendra ) τον πλησίασαν το Νοέμβριο του 2003, προκειμένου να τους βοηθήσει με τον προγραμματισμό ενός κοινωνικού δικτύου, με το όνομα  ConnectU, ένα δίκτυο που αρχικά θα συνέδεε όλους τους φοιτητές του Harvard μεταξύ τους, και στη συνέχεια θα επεκτεινόταν και στα υπόλοιπα πανεπιστήμια. Ο Zuckerberg ,όμως, αν και αρχικά συμφώνησε και δέχτηκε να αναλάβει τον προγραμματισμό της ιστοσελίδας, μέρα με τη μέρα γινόταν όλο και πιο απόμακρος απέναντι τους, ενώ έβρισκε διαρκώς προβλήματα στο σύστημα, που εμπόδιζαν τη δημιουργία και την ομαλή διεξαγωγή της ιστοσελίδας. Μόλις λίγους μήνες αργότερα , στις 4 Φεβρουαρίου του 2004, ο Zuckerberg ανάρτησε την ιστοσελίδα thefacebook.com , που ουσιαστικά ήταν η ιδέα των 3 συμφοιτητών του, σε μία πιο περίπλοκη έκδοση. Στις 6 Φεβρουαρίου οι τελευταίοι ενημερώθηκαν για την ύπαρξη της ιστοσελίδας, και για το γεγονός πως ο Zuckerberg όχι μόνο τους «έκλεψε» την ιδέα, αλλά παράλληλα είχε αφήσει το ConnectU ανολοκλήρωτο και εκτός λειτουργίας.
   Επομένως το ερώτημα είναι: Το Facebook τελικά σε ποιον (θα έπρεπε να) ανήκει? Στον Zuckerberg ή στους Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss και Divya Narendra? Σίγουρα οι τελευταίοι είχαν την ιδέα, σίγουρα εκείνοι οραματίστηκαν το facebook ,έστω και με λιγότερο προηγμένη μορφή και άλλο όνομα. Η ιδέα παραμένει η ίδια. Ωστόσο είναι μεγάλη η διαφορά ανάμεσα στις ιδέες και τα έργα. Ο Zuckerberg ήταν εκείνος που υλοποίησε την ιδέα, ήταν εκείνος που είχε τις γνώσεις ,τα μέσα και τη φαντασία που χρειαζόταν για να πάρει σάρκα και οστά μια τέτοια ιδέα. Ας μην ξεχνάμε επίσης την ύπαρξη του “the photo address book”, όπως ειπώθηκε παραπάνω, μιας και είναι πολύ πιθανό ο Zuckerberg να εμπνεύστηκε (και ) από εκεί.  Είναι προφανές το ότι δεν έδρασε με θεμιτά μέσα, ότι συνειδητά έκανε σαμποτάζ στο ConnectU, προκειμένου να αναπτύξει τη δική του ιδέα. Ωστόσο, από τη στιγμή που οι τρεις φίλοι του δεν είχαν κατοχυρώσει με κάποιον τρόπο τα πνευματικά δικαιώματα της ιδέας, δεν μπορούν να καλούνται «ιδρυτές» του facebook, ή να αυτοαποκαλούνται εμπνευστές της ιδέας του facebook. Ο τίτλος αυτός ανήκει στον Zuckerberg,σύμφωνα με την ομάδα μας. 

No comments:

Post a Comment