Tuesday, February 15, 2011

Υποθετικό Case Study: Η περίπτωση της AskUs Inc.

TEΣΣΕΡΑ ΤΥΡΙΑ-
ΓΟΥΡΝΑ ΜΑΡΙΑ-ΑΛΙΚΗ
ΣΕΡΕΜΕΤΗ- ΒΟΥΤΣΙΝΟΥ ΙΩΑΝΝΑ
ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗΣ
ΨΗΛΟΓΙΑΝΝΗ ΗΒΗ




Η εταιρεία ΑskUs , είναι μια εταιρεία συμβούλων που ακολουθεί και τηρεί αυστηρά τους κανόνες του κώδικα δεοντολογίας. Σχετικά με το πρόβλημα που προέκυψε αναφορικά με το παράρτημα στην Ρώμη, αν δηλαδή το υποκατάστημα το οποίο δεν έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής μια επιτυχημένη πορεία και λόγω της αποτυχίας σε κρατικούς διαγωνισμούς οι οποίοι θεωρούνται στημένοι, έχουν προκύψει οι εξής δύο προτάσεις σχετικά με τη επίλυση του προβλήματος. Από τη μία, το υποκατάστημα οφείλει να αποσυρθεί από τους κρατικούς διαγωνισμούς (πρόταση διευθυντή υποκαταστήματος) ή να εξακολουθήσει να λειτουργεί με τρόπο διαφορετικό από τη θυγατρική εταιρεία μοιράζοντας ταυτόχρονα κάποια δωράκια σε πρόσωπα του πολιτικού χώρου και υπαλλήλους τους κράτους (πρόταση υποδιευθύντριας υποκαταστήματος). Τα εμπλεκόμενα μέλη στην υπόθεση αυτή, Διευθύνοντας Σύμβουλος για Θέματα Ανάπτυξης, Διευθυντής Υποκαταστήματος και Υποδιευθύντρια υποκαταστήματος διατηρούν διαφορετική στάση και συμπεριφορά στο τρέχων πρόβλημα. Όσο αφορά το Διευθύνοντα, το πρόσωπο αυτό διατηρεί ρόλο ισορροπηστή αφού από τη μία προσπαθεί να βρεί μία μέση λύση ανάμεσα στις απόψεις του διευθυντή και της υποδιευθύντριας και από την άλλη είναι απεσταλμένος από το Διοικητικό Συμβούλιο και αναμένεται να επιστρέψει στη θυγατρική εταιρεία δίνοντας μια λύση. Έπειτα ο Διευθυντής του υποκαταστήματος ακολουθεί κατά γράμμα τις αρχές δεοντολογίας της εταιρείας. Δεν είναι βέβαια αποτελεσματικός αφού δεν έχει καταφέρει να επιφέρει κέρδη από τους κρατικούς διαγωνισμούς, είναι όμως αμετακίνητος στις αρχές του και διατεθειμένος να υπερασπισθεί τις αρχές της εταιρείας διακινδυνεύοντας ακόμα και τη θέση του. Τέλος, η υποδιευθύντρια του υποκαταστήματος διατηρεί μία θέση αδιαφάνειας, αφού είναι πρόθυμη και δηλώνει υπέρ της δωροδοκίας αψηφώντας τις αρχές που δίεπουν τη εταιρεία. Σχετικά με τη θέση της Υποδιευθύντριας απέναντι στην επίλυση του προβλήματος , οι δωροδοκίες που προτείνει αποτελεί μία συνηθισμένη τακτική στην Ιταλία , ωστόσο η πρόταση αυτή δεν θεωρείται ως η καταλληλότερη στο πρόβλημα αυτό αφού η εταιρεία ΑskUs είναι μια συμβουλευτική εταιρεία που εφαρμόζει και τηρεί αυστηρά το κώδικα δεοντολογίας. Ακολουθώντας λοιπόν τη πρόταση αυτή, η εταιρεία θα καταπατήσει τα πιστεύω της και ίσως επηρεάσει τη φήμη που έχει κατακτήσει μέχρι στιγμής ως τη πιο αναγνωρισμένη και αξιόπιστη εταιρεία συμβούλων πράγμα το οποίο μπορεί να επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα στη μετέπειτα πορεία της. Από την άλλη, η απόσυρση της εταιρείας από τους κρατικούς διαγωνισμούς θα είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια εργασίας στους μισούς εργαζομένους της εταιρείας και ακόμα και το κλείσιμο του υποκαταστήματος. Ωστόσο, η μη συμμετοχή της εταιρείας στους κρατικούς διαγωνισμούς είναι η πιο ορθή λύση για το πρόβλημα αφού με αυτό τον τρόπο θα είναι συνεπής απέναντι στο κώδικα δεοντολογίας και στις τακτικές που ακολουθεί. Τέλος η πρόταση αυτή μπορεί να χαρακτηριστεί τελεολογική αφού η δράση της θα κριθεί ως ηθική στη περίπτωση αυτή κρίνοντας από το γεγονός πως έχει υπακούσει στο κώδικα δεοντολογίας.
Ο κώδικας δεοντολογίας στο επιχειρηματικό τομέα είναι (www.referenceforbusiness.com/management/Em-Exp/Ethics) η εφαρμογή της πειθαρχίας, των αρχών και της ηθικής σε οργανωτικό πλαίσιο. Σε περίπτωση μη τήρησης των αρχών κάθε εταιρείας που υπακούουν στο κώδικα δεοντολογίας τότε ο εργαζομένος υπάγεται σε δικαστική έρευνα και είναι δυνατόν να χάσει ακόμη και τη δουλεία του. Παίρνοντας ως παράδειγμα το κώδικα δεοντολογίας της Νοkia Siemens, ο κάθε εργαζομένος, ακόμα και τα ανώτερα στελέχη, οφείλει να τηρεί τις αρχές του κώδικα. Συνοπτικά η εταιρεία Νοkia Siemens έχει θέσει ως βασικές αρχές το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τη οικολογική συνείδηση κ.α. Ωστόσο οποιαδήποτε μη τήρηση των αρχών που έχουν οριστεί από την εταιρεία οφείλει να αναφέρεται στο Γραφείο Συμμόρφωσης και στη συνέχεια να υπόκεινται σε πειθαρχικά μέτρα (www.nokiasiemensnetworks.com/sites/.../Greek_CODE_NSN_2010.pdf) .
Ο κώδικας δεοντολογίας είναι απαραίτητο και αναπόσπαστο στοιχείο σε κάθε επιχείρηση και κάθε εταιρεία αφού αποτελεί σημείο εμπιστοσύνης ανάμεσα στην επιχείρηση και το πελάτη αλλά και ανάμεσα στις σχέσεις που διέπουν τα εργαζόμενα μέλη. Στο σύνδεσμο που ακολουθεί παρατίθενται ο κώδικας δεοντολογίας της θεσπίζεται μεταξύ των Εταιρειών Παροχής Υπηρεσιών Κινητής Τηλεφωνίας που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική Επικράτεια (www.wind.com.gr/Images/Etaireia/Kodikas-Deontologias/00001728_kwdikas_deontologias_08012008) .
Στα πλαίσια μίας εταιρείας η μίας επιχείρησης ένα άτομο έχει το δικαίωμα να καταγγείλει την εταιρεία στην οποία εργάζεται για ανήθικη πρόταση, η διαδικασία αυτή καλείται whistleblowing.
Ο όρος whistleblowing προέρχεται από τη τακτική των βρετανών αστυνομικών, οι οποίοι κάθε φορά που αντιλαμβάνονταν τη διάπραξη ενός εγκλήματος σφύριζαν ειδοποιώντας με αυτό τον τρόπο άλλους αξιωματικούς και το κοινό για κατάσταση κινδύνου. Ο όρος γενικότερα αναφέρεται σε ένα άτομο το οποίο καταγγέλει έναν οργανισμό στο οποίο εργάζεται για ανήθικη ή παράνομη συμπεριφορά. Ωστόσο, το Public Interest Disclosure Act 1988 προστατεύει τους εργαζομένους σε περίπτωση whistleblowing. O εργαζόμενος είναι δυνατόν να καταγγείλει τον οργανισμό για κάποιο ποινικό αδίκημα, για παραβίαση νομικής υποχρέωσης, αποβολή δικαιοσύνης κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, επιβάρυνση του περιβάλλοντος και φυσικά οποιαδήποτε πράξη έχει σκοπό να επικαλύψει κάποια από τις παραπάνω (http://www.hse.gov.uk/workers/whistleblowing.htm ). Ένας από τους πιο γνωστούς whistleblower είναι ο W. Mark Felt ο οποίος διέρρευσε πληροφορίες σχετικά με τη συμμετοχή του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Ρίτσαρντ Ντίξον στο Watergate scandal. Το σκάνδαλο οδήγησε στην παραίτηση του προέδρου. (Στο σύνδεσμο που ακολουθεί υπάρχει μία λίστα με γνωστούς whistleblowers ).

No comments:

Post a Comment