Wednesday, February 23, 2011

Case Study in “AskUs Inc”

Ονόματα ομάδας:Ιωάννα Κατσιφαράκη,Μάρθα Σταφυλάκη.

Η περίπτωση αυτή αναφέρεται στην προβληματική μιας ολλανδικής εταιρίας (καταξιωμένη στην βόρεια και κεντρική Ευρώπη) να αντιμετωπίσει μια κατάσταση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στα πλαίσια της ίδιας. Το πρόβλημα έγκειται σε υποκατάστημα της AskUs Inc. στη Ρώμη. Το υποκατάστημα δεν κατάφερε να ανταπεξέλθει στην εν ολίγης διεφθαρμένη  αγορά της Ρώμης. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει μια συνάντηση των ανώτερων μελών του υποκαταστήματος αλλά και μέλους του Δ.Σ. της κεντρικής εταιρίας για να εξετάσουν πιθανές λύσεις.
Αξίζει όμως να δούμε τα γεγονότα μέσα από τις προσωπικότητες που λαμβάνουν μέρος στο συμβούλιο. Αρχικά ο Δ είναι ο διευθύνον σύμβουλος της κεντρικής εταιρία που αναλαμβάνει να εξετάσει τα γεγονότα και να δώσει μια λύση. Ο ρόλος του στο συμβούλιο είναι ξεκάθαρος, ακούει τις προτάσεις των Ε και Π.
Αντίθετα οι Ε και Π είναι δύο προσωπικότητες που έρχονται σε σύγκρουση λόγω των διαφορετικών οπτικών που έχουν πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Ο Ε, διευθυντής του υποκαταστήματος στη Ρώμη είναι αυτός που ουσιαστικά υποστηρίζει την τακτική της κεντρικής εταιρίας, δηλαδή αυτή της πλήρους διαφάνειας. Η απόφαση του Ε είναι ξεκάθαρη μεν δεν δείνει όμως καμία ξεκάθαρη λύση στο πρόβλημα του υποκαταστήματος: να παραμείνει ή να κλείσει; Η Π, υποδιευθύντρια του υποκαταστήματος υποστηρίζει πως μια κατεύθυνση στα νερά της μητρικής εταιρίας θα κατέστρεφε το υποκατάστημα και θα οδηγούσε σε δραματική μείωση των εργαζομένων. Η λύση που προτείνει είναι ουσιαστικά το υποκατάστημα να διαφοροποιηθεί από το κεντρικό του και να προχωρήσει σε συνεννοήσεις «κάτω από το τραπέζι».
Ένα θέμα που δεν πρέπει να παραληφτεί είναι η απειλή του Ε για whistleblowing. Ο όρος αυτός αναφέρεται στην πράξη ενός ατόμου να κάνει γνωστή στο κοινό ή σε κάποιο άτομο υψηλά ιστάμενο τυχόν παράνομη δραστηριότητα τμήματος της κυβέρνησης ή οργανισμού. Σχετικά με την προστασία και ίσως την παρακίνηση των whistleblowers ψηφίστηκε το 1863, ο πρώτος τέτοιος νόμος στις ΗΠΑ.[1]
Ο επίσημος όρος για το whistleblowing είναι «το ξεσκέπασμα σε κοινή θέα». Σημαίνει πως αν πιστεύεις πως κάτι δεν είναι σωστό στην εταιρία ή γενικά στην δουλεία που εργάζεσαι, μπορείς να το αναφέρεις, όντας προστατευμένος από τα εργασιακά σου δικαιώματα, από τον νόμο.[2]
Η περίπτωση όμως αυτή της εταιρίας AskUs Inc. είναι πιο πολύπλοκη απ ότι φαίνεται. Για την ακρίβεια μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε και να προβληματιστούμε στο επίπεδο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και πιο συγκεκριμένα με τους όρους shareholders που αφορά τους μετόχους με την έννοια ότι οι shareholders ασχολούνται και προσανατολίζονται σε τεχνικές που θα βοηθήσουν την εταιρία αλλά και τους ίδιους να αυξήσουν τις μετοχές (και τα εισοδήματα) χωρίς να ενδιαφέρονται για το κοινωνικό κόστος, σε αντίθεση με τους stakeholders που είναι προσανατολισμένοι σε τακτικές περισσότερο συνειδητοποιημένες σε κοινωνικά θέματα. Η Θεωρία των stakeholders βοηθάει την επιχείρηση να λάβει υπόψη της όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (τόσο άμεσα όσο και έμμεσα) και να ξεκινήσει μία ουσιώδη διαδικασία διαλόγου πριν καθορίσει το πρόγραμμα δράσης της όσον αφορά την εταιρική κοινωνική της ευθύνη.
Στην συγκεκριμένη εταιρία μπορούμε να πούμε εφαρμόζοντας μια απλουστευμένη άποψη πως ο Π αποτελεί stakeholder, αφού η οπτική του μας δίνει να καταλάβουμε πως δεν ενδιαφέρεται μόνο για την αύξηση των αριθμών της εταιρίας αλλά προβληματίζεται σχετικά με το τι διακυβεύεται και τι τίθεται σε κίνδυνο.  Αντίθετα  η Ε αποτελεί shareholder αφού η άποψη της φαίνεται να είναι προσανατολισμένη στην ερώτηση “what about money..?”.




[1] www.en.wikepedia.org
[2]www.direct.gov.uk

No comments:

Post a Comment