OΜΑΔΑ: 4 CRISIS (ΧΑΛΕΠΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ ΦΩΤΙΟΣ, ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΑΛΕΞΙΑ, ΝΤΑΓΚΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ)
Η ανισότητα των δύο φύλων στα κοινωνικά ζητήματα.
- Η βία κατά των γυναικών αποτελεί μία από τις πιο ακραίες μορφές ανισότητας. «Παρά τις προόδους, εξακολουθούμε να ζούμε σε έναν κόσμο όπου εκατομμύρια κορίτσια δεν πάνε σχολείο, πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης και παράνομης διακίνησης, είναι ευάλωτα στο AIDS και στη σεξουαλική κακοποίηση» είπε η Εκτελεστική Διευθύντρια της Unicef Αν Βένεμαν, εν όψει της Διεθνούς Ημέρας Της Γυναίκας (8 Μαρτίου). Υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ των διακρίσεων εις βάρος των γυναικών και της βίας: Η σεξουαλική βία που ασκείται στις ένοπλες συρράξεις ,η παράνομη διακίνηση και πρακτικές όπως τα εγκλήματα τιμής, τα εγκλήματα για την προίκα, οι πρώιμοι γάμοι και ο ακρωτηριασμός των γεννητικών οργάνων.
- 3.000.000 κορίτσια υπόκεινται σε ακρωτηριασμό των γεννητικών τους οργάνων κάθε χρόνο, ακόμα και σήμερα, σε Αφρική και τη Μέση Ανατολή!! Ο ακρωτηριασμός και η αποκοπή των γεννητικών οργάνων είναι μία παραδοσιακή πρακτική που πιστεύεται ότι τονίζει την ομορφιά ενός κοριτσιού, την τιμή, την ευκολία να βρει γαμπρό, την κοινωνική θέση και την αγνότητα. Οι γονείς ενθαρρύνουν αυτό το έθιμο για να προστατεύσουν την τιμή της οικογένειας και το καλύτερο συμφέρον της κοπέλας. Στις 28 χώρες της υποσαχάριας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής όπου εφαρμόζεται, περίπου 130 εκατομμύρια κορίτσια και γυναίκες είναι θύματα της πρακτικής αυτής. Το έθιμο επηρεάζει επίσης γυναίκες που ζουν σε κοινότητες μεταναστών στις βιομηχανικές χώρες σε όλο τον κόσμο. Από χώρα σε χώρα, το ποσοστό των γυναικών θυμάτων, ο τύπος του ακρωτηριασμού και η ηλικία στην οποία πραγματοποιείται παρουσιάζει μεγάλη διαφοροποίηση. Σε όλες του τις μορφές ο ακρωτηριασμός των γυναικείων γεννητικών οργάνων μπορεί να προκαλέσει δυνατό πόνο, παρατεταμένη αιμορραγία, μόλυνση, στειρότητα και θάνατο. Πολλά κορίτσια και γυναίκες υποφέρουν σιωπηλά. Εξ αιτίας της ιδιαίτερα προσωπικής φύσης της βλάβης είναι αδύνατο να εκτιμηθεί ο αριθμός των θανάτων. «Πατέρες και μητέρες ακρωτηριάζουν τα παιδιά τους ώστε να γίνουν αποδεκτά μέλη στις κοινωνίες τους, όμως με μακροπρόθεσμα προγράμματα κοινοτικής βάσης η σπουδαιότητα του να αφήσουν τα κορίτσια απείραχτα μπορεί να ξεπεράσει τις ανησυχίες περί κοινωνικής θέσης» είπε η Ρίμα Σαλάχ, αναπληρώτρια Εκτελεστική Διευθύντρια της UNICEF. Αν και υπάρχουν ενδείξεις πως σε μερικές χώρες (Μπενίν, Μπουρκίνα Φάσο, Κεντρική Αφρικανική Δημοκρατία, Ερυθραία, Αιθιοπία, Κένυα, Νιγηρία, Τανζανία και Υεμένη) τα ποσοστά μειώνονται, υπάρχει μικρή πρόοδος προς την κατεύθυνση του περιορισμού της πρακτικής παγκόσμια.
- Για το θέμα του ακρωτηριασμού των γεννητικών οργάνων έχει γραφτεί και βιβλίο –μία αληθινή ιστορία- που μάλιστα πέρυσι μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο. Η ταινία ονομάζεται «Το Λουλούδι Της Ερήμου» . Όταν το 1998 δημοσιεύθηκε το ομώνυμο βιβλίο "ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ" της Γουόρις Ντίρι ολόκληρος ο κόσμος συγκλονίστηκε. Το πρώην διάσημο μοντέλο αφηγείται τη συνταρακτική της ζωή περιγράφοντας το απίστευτο ταξίδι της από τη νομαδική ζωή στην έρημο της Σομαλίας στις πιο διάσημες πασαρέλες του κόσμου. Ήταν ένα όνειρο και ένας εφιάλτης μαζί. Στη Νέα Υόρκη, στο απόγειο της καριέρας της, περιγράφει τη διαδικασία της κλειτοριδο-εκτομή στην οποία υποβλήθηκε όταν ήταν μόλις πέντε ετών. Έτσι η Γουόρις Ντίρι αποφασίζει να σταματήσει την καριέρα του μοντέλου και να αφιερωθεί στον αγώνα για τον τερματισμό αυτού του βάρβαρου τελετουργικού το οποίο υφίστανται εκατομμύρια γυναίκες σε όλον τον κόσμο.
- Ένα άλλο ακραίο παράδειγμα ανισότητας των δύο φύλων έρχεται από την Κίνα. Το δέσιμο των ποδιών ήταν ένα έθιμο που κράτησε για πάνω από χίλια χρόνια και ευτυχώς τώρα έχει σταματήσει. Πιο συγκεκριμένα : Το Δέσιμο των ποδιών ήταν ένα έθιμο που υπήρχε στην κίνα για περίπου χίλια χρόνια, ξεκινώντας από τον 10ο αιώνα και λήγοντας στις αρχές του 20ου αιώνα. Εφαρμοζόταν στα πόδια των νεαρών κοριτσιών από την κίνα στην ηλικία περίπου των 6 χρονών αλλά πολλές φορές ξεκινούσε και νωρίτερα. Στα Νεαρά κορίτσια λοιπόν τυλίγονταν σφιχτά επίδεσμοι στα πόδια τους έτσι ώστε τα πόδια (Πατούσες) να μην μπορούν να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν κανονικά. Οι πατούσες των ποδιών με αυτόν τον τρόπο δεν μεγάλωναν σε μήκος περισσότερο από 10 με 15 εκατοστά και σε πλάτος 5 ως 6 εκατοστά. Σήμερα αυτό το έθιμο αποτελεί αιτία αναπηρίας για πολλές ηλικιωμένες Κινέζες. Υπάρχουν πολλές θεωρίες για τους λόγους που αναπτύχθηκε αυτό το Έθιμο στην Κίνα. Μια θεωρία λέει πως υπήρχε η επιθυμία της κινέζικης κοινωνίας να μιμηθεί τα μικροσκοπικά πόδια μιας αγαπημένης παλλακίδας του αυτοκράτορα. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το έθιμο αυτό εφαρμόστηκε αρχικά στην ελίτ και στα πλουσιότερα μέρη της Κίνας, γεγονός που υποδήλωνε ότι αυτό το έθιμο αντιπροσώπευε την ελευθερία των κοριτσιών από τη χειρωνακτική εργασία και, ταυτόχρονα, την ικανότητα των συζύγων τους να συντηρούν την γυναίκα τους χωρίς να χρειάζεται αυτή να δουλέψει και που το μόνο που έπρεπε να κάνει ήταν να ικανοποιεί τον σύζυγο της. Μέσα στον χρόνο λοιπόν αυτό το έθιμο έγινε για τους Άντρες της Κίνας μια σεξουαλική επιθυμία. Πριν οι πατούσες των ποδιών τυλιχτούν σφιχτά με επιδέσμους το πόδι των νεαρών κοριτσιών βυθιζόταν σε ένα διάλυμα από ζεστό μείγμα βοτάνων και αίμα Ζώου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να νεκρώνονται τα κύτταρα του δέρματος του ποδιού και το δέρμα να πέφτει. Στην συνέχεια τα νύχια του ποδιού κοβόταν όσο το δυνατόν περισσότερο για να μην μεγαλώσουν και προκαλέσουν μολύνσεις .Για να προετοιμάσουν το νεαρό κορίτσι για το τί θα επακολουθούσε, πριν ξεκινήσει η διαδικασία κάνανε στα πόδια του ένα μασάζ. Στην συνέχεια μεταξένιοι επίδεσμοι μήκους 2 περίπου μέτρων βυθιζόταν στο ίδιο διάλυμα με βότανα και αίμα ζώου στο οποίο έχανε και πιο πριν βυθίσει τα πόδια του κοριτσιού. Η αρχή για το δύσκολο της διαδικασίας ξεκινούσε τώρα : Το κάθε δάχτυλο των ποδιών του κοριτσιού σπάζονταν ένα-ένα και τυλίγονταν με τους βρεγμένους μεταξένιους επιδέσμους οι οποίοι όταν στεγνώνανε συρρικνώνονταν και τραβούσανε την φτέρνα σφιχτά προς τα μέσα. Αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ήταν να παραμορφώνεται το πόδι με φριχτό τρόπο.
Εκπαίδευση και ισότητα των φύλων
Η μόρφωση είναι ένα βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, ζωτικό για την ανάπτυξη και την ευημερία των ατόμων και των κοινωνιών συνολικά. Η UNICEF συνηγορεί για ποιοτική βασική εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά - αγόρια και κορίτσια - με έμφαση στην ισότητα των φύλων και στην εξάλειψη κάθε είδους ανισοτήτων.
Η UNICEF εργάζεται με μια σειρά από τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς συνεργάτες για την πραγμάτωση των στόχων της, που αφορούν το δικαίωμα στη μόρφωση και στην ισότητα των φύλων.
Κύρια στοιχεία για την Εκπαίδευση
Ο αριθμός των παιδιών που δεν φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο αν και έχουν την αντίστοιχη ηλικία, εκτιμάται ότι έχει μειωθεί από 115 εκατομμύρια το 2002 σε 101 εκατομμύρια το 2007. Από αυτά, τα 53 εκατομμύρια είναι κορίτσια.
Σε παγκόσμια κλίμακα, περίπου το 80% των παιδιών σχολικής ηλικίας πηγαίνουν σχολείο. Στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, αυτός ο αριθμός αγγίζει το 66%.
Η παρακολούθηση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης φτάνει το 61% περίπου στην Δυτική και Κεντρική Αφρική, το 81% στην Νότια Ασία και το 83% στην Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.
Ο μεγαλύτερος πληθυσμός παιδιών που δεν πηγαίνουν στο σχολείο (στοιχεία του 2007), βρίσκεται στην υποσαχάρια Αφρική, όπου περίπου 45,5 εκατομμύρια παιδιά δεν φοιτούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ακολουθούν η Νότια Ασία (35 εκατομμύρια), η περιοχή της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής (6,7 εκατομμύρια), οι χώρες της Ανατολικής Ασίας και του Ειρηνικού (4,7 εκατομμύρια) και η περιοχή της Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής (4,2 εκατομμύρια).
Παγκοσμίως, μόνον το 49% των παιδιών ανάλογης ηλικίας φοιτούν στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα υπόλοιπα είτε πηγαίνουν ακόμη σε κάποια τάξη του Δημοτικού είτε έχουν εγκαταλείψει το σχολείο.
Το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων όσον αφορά την παρακολούθηση της Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσης, έχει σχεδόν εξαλειφθεί σε περιοχές όπως αυτές της Ανατολικής Ασίας (το σύνολο των εγγραφών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση συνολικά είναι 98% για τα αγόρια και 97% για τα κορίτσια, ενώ το συνολικό ποσοστό σχολικής παρακολούθησης είναι 88% για τα αγόρια και 88% για τα κορίτσια), στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και της Κοινοπολιτείας των Ανεξάρτητων Κρατών το σύνολο των εγγραφών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι 92% για τα αγόρια και 90% για τα κορίτσια, με συνολικό ποσοστό σχολικής παρακολούθησης 94% για τα αγόρια και 92% για τα κορίτσια. Στην Ανατολική και Νότια Αφρική υπάρχουν περισσότερα κορίτσια από αγόρια που παρακολουθούν τάξεις του δημοτικού με τις συνολικές εγγραφές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση να φθάνουν το 83% για τα αγόρια και το 82% για τα κορίτσια, συνολικό ποσοστό σχολικής παρακολούθησης 69% για τα αγόρια και 70% για τα κορίτσια.
Κλειδί η εκπαίδευση των κοριτσιών
Η εκπαίδευση των κοριτσιών είναι το κλειδί για να εξασφαλίσουμε πως η επόμενη γενιά θα λάβει εκπαίδευση. Περίπου το 75% των παιδιών εκτός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες είχαν μητέρες που δεν είχαν πάει σχολείο.
Στο δρόμο προς την Εκπαίδευση για Όλους
- Για να επιτύχουμε καθολική πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι το 2015, τα ποσοστά εγγραφής πρέπει να αυξηθούν παγκόσμια κατά 1,3% το χρόνο και για τα επόμενα δέκα χρόνια. Ορισμένες χώρες πρέπει να πραγματοποιήσουν πιο εντυπωσιακές προόδους. Για παράδειγμα, το Μπενίν πρέπει να βελτιώνει τα ποσοστά αυτά κατά 2,88% κάθε χρόνο, η Ερυθραία κατά περισσότερο από 4%, το Νεπάλ κατά 2,25% και το Αφγανιστάν κατά 3,9% το χρόνο.
- Εάν οι περισσότερες χώρες στη Μέση Ανατολή και τη Β. Αφρική, την Ανατολική Ασία & Ειρηνικό και στη Λατινική Αμερική & Καραϊβική συνεχίσουν με τους αυξανόμενους ρυθμούς εγγραφής στο σχολείο που παρουσιάζουν, θα είναι εντός των Αναπτυξιακών Στόχων του 2015.
- Χώρες που κατάργησαν τα σχολικά δίδακτρα είδαν τρομερή αύξηση στα ποσοστά εγγραφής στο σχολείο: στην Κένυα το 2003 οι εγγραφές αυξήθηκαν από 5,9 εκατομμύρια σε 7,2 εκατομμύρια μέσα σε λίγες εβδομάδες. Η Ουγκάντα, η Τανζανία και το Μαλάουι είχαν ανάλογη επιτυχία.
Αναλφαβητισμός
Υπάρχουν 781 εκατομμύρια ενήλικες αναλφάβητοι σε όλο τον κόσμο, το 64% απ' αυτούς είναι γυναίκες.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, των συνεχών τεχνολογικών εξελίξεων και των ταχύτατων αλλαγών, η εκπαίδευση ως θεσμός, στόχος και μεθοδολογία εξέλιξης παίζει καίριο ρόλο.
Η εσωτερική σχέση που αναδεικνύεται από τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι ένα βασικό στοιχείο.
Ο στόχος της αντίληψης και των δράσεων ισότητας στην Παιδεία έχει αυξημένη σημασία, γιατί μέσω αυτής διαμορφώνονται κοινωνικοί ρόλοι και καλλιεργούνται στερεότυπα. Η καταπολέμηση των στερεότυπων αντιλήψεων για το ρόλο των δύο φύλων ξεκινά από την οικογένεια και την εκπαιδευτική διαδικασία ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο ρόλος του Σχολείου δεν πρέπει να αναπαράγει αποκλειστικά τα στερεότυπα, αλλά να παρέχει βάσεις μέσω ενός σταθερού συστήματος γνώσεων, να αναπτύσσει την κριτική σκέψη των μαθητών / μαθητριών και των εκπαιδευόμενων και να τους προσφέρει κίνητρα για αυτοανάπτυξη.
Η εκπαίδευση προσανατολίζει τους εκπαιδευόμενους στο τομέα της απασχόλησης. Άρα το επίπεδο εκπαίδευσης και η κατανομή των ρόλων στην οικογένεια, στην εκπαίδευση και στην αγορά εργασίας είναι βασικοί παράγοντες ένταξης του ατόμου στην κοινωνία.
Έχει διαπιστωθεί ότι ο επαγγελματικός διαχωρισμός λόγω φύλου έχει άμεση σχέση και με την εκπαιδευτική διαδικασία και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των δύο φύλων. Μολονότι το εκπαιδευτικό επίπεδο γυναικών και ανδρών έχει σχεδόν εξισωθεί, οι διαφορετικές εκπαιδευτικές επιλογές των δύο φύλων ως προς τον τύπο της εκπαίδευσης ή της ειδίκευσης επηρεάζουν άμεσα και τις επαγγελματικές τους επιλογές, με αποτέλεσμα ο επαγγελματικός προσανατολισμός να έχει ζωτική σημασία για τη διαιώνιση ή όχι του επαγγελματικού χάσματος λόγω φύλου. Η έρευνα ανέδειξε τον τομέα παιδεία/εκπαίδευση από τις σημαντικότερες μεταβλητές για την επαγγελματική επιλογή και σταδιοδρομία των ατόμων στην κοινωνία.
Η εκπαίδευση και η επαγγελματική κατάρτιση, στα πλαίσια της δια βίου μάθησης, άλλωστε, αποτελεί σοβαρό εργαλείο προώθησης των γυναικών στην απασχόληση και αποτελεί σοβαρό εν γένει παράγοντα για την επίτευξη της κοινωνικής συνοχής. Ο επαγγελματικός διαχωρισμός και η μη αξιοποίηση όλων των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των γυναικών στην αμειβόμενη εργασία αποτελούν σημαντική τροχοπέδη για την ισότιμη συμμετοχή των γυναικών στην αγορά εργασίας.
ΒΙΝΤΕΟ
ΧΡΗΣΙΜΑ LINKS
No comments:
Post a Comment