Thursday, February 24, 2011

fair trade





Ονόματα ομάδας : Ιωάννα Κατσιφαράκη,Μάρθα Σταφυλάκη.

Πρίν ξεκινήσουμε την ανάλυση για το δίκαιο εμπόριο στην Ελλάδα και γενικότερα με το case που ανατέθηκε,θα θέλαμε να γνωστοποιήσουμε σημαντικές έννοιες του δίκαιου εμπορίου.Τί είναι λοιπόν το δίκαιο εμπόριο(Fair Trade);

"Το Fair Trade είναι ένας εμπορικός συνεταιρισμός, βασισμένος στο διάλογο, τη διαφάνεια και το σεβασμό, που αναζητά μεγαλύτερη δικαιοσύνη στο διεθνές εμπόριο. Συνεισφέρει στη βιώσιμη ανάπτυξη προσφέροντας καλύτερες συνθήκες εμπορίου και διασφαλίζοντας τα δικαιώματα των περιθωριοποιημένων παραγωγών και εργατών, κυρίως στο Νότο. Οι οργανώσεις δίκαιου και αλληλέγγυου εμπορίου (υποστηριζόμενες από τους καταναλωτές) είναι ενεργά αφοσιωμένες στην υποστήριξη των παραγωγών, στην ενημέρωση και στην εκστρατεία για αλλαγές στους κανόνες και τις πρακτικές του συμβατικού διεθνούς εμπορίου". (Δεκέμβριος 2001)
Παγκοσμίως το δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο ελέγχεται από την Παγκόσμια Οργάνωση για το Δίκαιο Εμπόριο (WFTO), που πιστοποιεί συνεταιρισμούς παραγωγών στις αναπτυσσόμενες χώρες, οργανώσεις στις πλούσιες χώρες, που προωθούν τις αξίες και τις αρχές του κινήματος του Δίκαιου Εμπορίου (όπως η Fair Trade Hellas) και οργανώσεις και εμπορικούς συνεταιρισμούς στις πλούσιες χώρες που εμπορεύονται ή και πιστοποιούν τα προϊόντα, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Τα κριτήρια συμφωνήθηκαν το 2009 στη Χάρτα των Αρχών του Δίκαιου και Αλληλέγγυου Εμπορίου (Charter of Fair Trade Principles) και αποτελεί το μοναδικό διεθνές σημείο αναφοράς για το Fair Trade.
Στην Ευρώπη, το Δίκαιο Εμπόριο έχει αναγνωριστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (2006), την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (2009), την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2009) και την Επιτροπή των Περιφερειών (2010).
Σήμερα περισσότεροι από 1 εκατομμύριο μικροί παραγωγοί σε περισσότερες από 50 αναπτυσσόμενες χώρες συμμετέχουν στην Παγκόσμια Οργάνωση για το Δίκαιο Εμπόριο. 
Το case αυτό αφορά κυρίως το Δίκαιο Εμπόριο στην Ελλάδα. Η παράμετρος αυτή διαφοροποιεί ουσιαστικά την κατάσταση, από οποιαδήποτε παρόμοια κατάσταση στην Ευρώπη ή την Αμερική κυρίως για δύο αλληλένδετους λόγους:  πρώτον γιατί το δίκαιο εμπόριο στην Ελλάδα γνωρίζει ελάχιστη ανάπτυξη μέχρι σήμερα και δεύτερον γιατί οι μερίδα Ελλήνων καταναλωτών που το γνωρίζει είναι πολύ μικρή.
Όσον αφορά λοιπόν την συνεργασία των δύο εταιριών: του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Monde Egal  και του παγκόσμιου «κολοσσού» Black Desire πιστεύουμε πως δεν υπάρχει μια χρυσή λύση (που θα μπορούσε να ικανοποιήσει και της δύο). Οι οργανισμοί αυτοί διαφέρουν τόσο στην φύση τους όσο και στην τακτική που ακλουθούν.  
Μια συγχώνευση θα  σήμαινε αφ’ ενός την είσοδο των προϊόντων της Monde Egal σε μια μαζική αγορά, οπού τα ίδια θα είναι προσβάσιμα στο μαζικό κοινό, αφ’ ετέρου αφού η εταιρία Black Desire θα είχε μεγαλύτερα ποσοστά από την συγχώνευση ίσως έθετε την τακτική της Monde Egal σε κίνδυνο. Είναι γνωστό ότι η παγκόσμια εταιρία είχε κατηγορηθεί στο μέλλον για αδιαφάνεια, σε περίπτωση συγχώνευσης η αδιαφάνεια αυτή ίσως  χρειαστεί να περάσει και στην  Monde Egal. Ένα άλλο αρνητικό στοιχείο για την συγχώνευση των δύο εταιριών που όμως πρόκειται να επηρεάσει μόνο την μια (την Monde Egal) είναι ότι μια τέτοια συνεργασία θα κάνει ίσως τους καταναλωτές που την ακολουθούσαν να πιστέψουν πως εξαγοράστηκε από μια λιγότερο «καθαρή» εταιρία. Πρέπει όμως να τονίσουμε πως σε τέτοιες περιπτώσεις απλουστεύσεις όπως «ο κακός» και «ο καλός» της υπόθεσης δεν οδηγεί σε ρεαλιστικά συμπεράσματα.  Το θέμα των δύο εταιριών είναι περισσότερο πολύπλοκο και σαφώς αν το δούμε από την σκοπιά των αριθμών (χωρίς τα κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα, άρα ακυρώνοντας την φύση της Monde Egal ) ίσως είναι μια καλή λύση και για τις δύο.
Στην συγχώνευση αυτή με λίγα λόγια διακυβεύονται η φήμη, ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας και η κοινωνική υπευθυνότητα της Monde Egal μαζί με την δέσμευσή της για την εξάλειψη της παγκόσμια φτώχειας και την δημιουργία παγκόσμιου δίκαιου εμπορίου. Από την άλλη η Black Desire έχει να κερδίσει την ετικέτα μιας εταιρείας με εταιρική κοινωνική ευθύνη που συνεργάζεται με έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό για το ευρύτερο καλό. Βέβαια όλα αυτά ισχύουν για μια ιδέα γενικής συγχώνευσης χωρίς να ξέρουμε τους όρους του προσυμφωνιτικού και την ενιαία τακτική.
Όσον αφορά τα αποτελέσματα μιας τέτοιας συνεργασίας στο κοινό πιστεύουμε πως είναι αμφίρροπα. Από την μία η έννοια του Δίκαιου Εμπορίου θα εξαπλωθεί πιο γρήγορα και εύκολα μέσα στην ελληνική αγορά, διαμέσου των προϊόντων που ανήκουν στην Black Desire. Ίσως οι δύο βασικοί στόχοι του Δίκαιου Εμπορίου(η ενημέρωση για τις επιπτώσεις του συμβατικού εμπορίου και η ελάττωση της φτώχειας σε υπο ανάπτυξη χώρες) καταφέρουν να στηριχθούν λίγο περισσότερο  και θέσουν θεμέλεια πλέον και στην Ελλάδα. Από την άλλη κανείς δεν είναι σίγουρος πως η Black Desire θα θελήσει να στηρίξει  μια τέτοια προοπτική, που δεν στηρίζεται στην βραχυπρόθεσμη ανταμοιβή.
Ας μην ξεχνάμε όμως πως η συνεργασία-συγχώνευση εταιριών δεν φέρνει πάντα αποτελέσματα που να ικανοποιούν και τις δύο πλευρές. Αφού ασχοληθήκαμε με το θέμα πιστεύουμε πως η Monde Egal έχει και άλλες λύσεις πιο κοντά στην φιλοσοφία από την Black Desire. Στο case διαβάζουμε για πολλές  ελληνικές εταιρίες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν με την ίδια, ίσως αυτή είναι η λύση που θα φέρει την Monde Egal πιο κοντά στο ευρύ κοινό, θυσιάζοντας όλο και λιγότερα από την κοινωνική της θεωρία.

Βιβλιογραφία:http://www.fairtrade.gr/impact.php
                   http://sporos.org/node/292
                   http://www.fairtrade.net/about_fairtrade.html

No comments:

Post a Comment