Thursday, January 28, 2010

Being FAIR means being responsible

Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές εκείνοι που διαμαρτύρονται για τις αδικαιολόγητα αυξημένες τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων, όπως είναι λόγου χάρη ο καφές και η ζάχαρη. Από την άλλη πλευρά όμως, πολλοί είναι και οι παραγωγοί που διαμαρτύρονται για τις εξευτελιστικές τιμές στις οποίες αναγκάζονται να πουλήσουν τα προϊόντα τους, προκειμένου να τους προτιμήσουν οι μεσάζοντες, όλοι αυτοί δηλαδή που βρίσκονται ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή. Τι συμβαίνει λοιπόν σε αυτήν την περίπτωση;

Είναι προφανές ότι πολλοί μεσάζοντες, εκμεταλλευόμενοι τη δυσμενή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι παραγωγοί, εμμέσως ή ευθέως εξαναγκάζουν τους παραγωγούς να πωλούν τα προϊόντα τους σε τιμές που ορισμένες φορές δεν ξεπερνούν καν το κόστος. Οι παραγωγοί, όντας πολλοί και έχοντας αυξημένο ανταγωνισμό μεταξύ τους, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να υποκύψουν και να αναγκαστούν να μειώσουν τις τιμές τους, προκειμένου τα αγαθά να μη μείνουν απούλητα. Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι μεσάζοντες, εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη των καταναλωτών για ορισμένα είδη τα οποία δεν είναι δυνατό να μην αγοράσει κάποιος, όχι μόνο αγοράζουν τα προϊόντα εξαιρετικά φθηνά, αλλά τα πωλούν σε αδικαιολόγητα υψηλές τιμές.

Την κατάσταση αυτή έρχεται να ανακουφίσει ο διεθνούς εμβέλειας οργανισμός “Fair Trade”, ένας οργανισμός ο οποίος έχει ως βασική του μέριμνα την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των παραγωγών. Όσα προϊόντα φέρουν την ανάλογη πιστοποίηση έχουν καταλήξει στον καταναλωτή έπειτα από μια διαδικασία κοινωνικά και εμπορικά δίκαιη. Το κίνημα αυτό έχει αναπτυχθεί σε αξιοσημείωτο βαθμό στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει κάνει την εμφάνισή του και στην Ελλάδα. Ωστόσο, λόγω της πολύ περιορισμένης διανομής (καθότι μόνο 2-3 καταστήματα υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα, τα οποία να προσφέρουν προϊόντα Fair Trade) ο ρυθμός ανάπτυξης του Δίκαιου Εμπορίου έχει πέσει ανησυχητικά στη χώρα μας.



Θετικό είναι πάντως το γεγονός ότι αρκετές μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες έχουν αναγνωρίσει την ανάγκη για συνεργασία με το Fair Trade, ακόμα και αν στο παρελθόν έχουν υποπέσει σε μεγάλα σφάλματα που παραβίαζαν τα δικαιώματα των παραγωγών (τρανταχτό παράδειγμα αποτελούν τα Starbucks, όπως θα δείτε στη σελίδα http://gr.starbucks.com/el/_Social+Responsibility/_Social+Responsibilities/Fair+Trade.htm ). Ορισμένοι βέβαια αντιτίθενται σε αυτή τη στάση, θεωρώντας ότι οι κινήσεις αυτές είναι εντελώς υποκριτικές από την πλευρά των επιχειρήσεων και λειτουργούν καθαρά ως εργαλεία marketing, βλάπτοντας παράλληλα την υπόληψη και το κύρος του Fair Trade ως κίνημα. Παρόλο που κανείς δεν εξασφαλίζει ποτέ τα «αγνά» και καλοπροαίρετα κίνητρα των εταιρειών, δε χρειάζεται να γινόμαστε τόσο ακραίοι και να απορρίπτουμε βήματα που, σε τελική ανάλυση, βοηθούν στην αναδιαμόρφωση της κοινωνίας και του εμπορίου. Άλλωστε, αν το Fair Trade απορρίψει οργανισμούς που διακινούν τουλάχιστον το 70% της παγκόσμιας οικονομίας (ήτοι τις πολυεθνικές), και αρνηθεί συνεργασία μαζί τους, δε θα μπορέσει στο μέλλον να σταθεροποιηθεί και να επιβιώσει.

Εντυπωσιακή είναι πάντως και η γκάμα των προϊόντων που προκύπτουν μέσα από αυτή τη διαδικασία. Τρόφιμα, είδη σπιτιού, ρούχα, καλλυντικά, κοσμήματα, ακόμη και μουσικά όργανα μπορούν να παραχθούν μέσα στο πλαίσιο των κανόνων του Fair Trade. Στο site της Fair Trade Hellas, http://www.fairtrade.gr/, μπορείτε να πάρετε μια καλύτερη γεύση για το πώς λειτουργεί η οργάνωση στη χώρα μας, καθώς και για το τι προϊόντα μπορείτε να αγοράσετε (αλλά και από πού μπορείτε να τα προμηθευτείτε) ώστε να είστε σίγουροι ότι τα χρήματά σας δεν καταλήγουν εξ ολοκλήρου στις τσέπες των super markets και των μεγάλων επιχειρήσεων, αλλά καταλήγουν σε μεγάλο βαθμό σε αυτούς που έχουν δουλέψει προκειμένου να παραχθεί το προϊόν που έχετε στα χέρια σας. Αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε σε κάθε περίπτωση είναι ότι τα προϊόντα αυτά, αντίθετα με το τι πιστεύει μια μεγάλη μερίδα ατόμων, δεν είναι σε καμία περίπτωση υποδεέστερα σε ποιότητα συγκριτικά με τα συνηθισμένα προϊόντα που όλοι αγοράζουμε. Η μόνη τους διαφορά, είναι απλώς ότι προέρχονται από πολύ πιο υπεύθυνες και «ηθικές» (αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το χαρακτηρισμό) διαδικασίες.

Επιμέλεια: Κοσμάς Δημήτριος, Σακίπη Μαρίνα, Σιδέρη Χριστίνα, Σιδηροπούλου Μαρία

No comments:

Post a Comment