ΑΣΩΠΟΣ-ΥΠΟΘΕΣΗ
Στα νερά του ποταμού Ασωπού (από τα οποία προμηθεύονται νερό οι κάτοικοι των Οινοφύτων και όχι μόνο) βρέθηκαν καρκινιγόνες τοξικές ουσίες και βαρέα μέταλλα, ανάμεσά τους και εξασθενές χρώμιο. Το νερό αυτό βρέθηκε σε περιοχές από την Θήβα και την Αυλίδα ως την Συκάμινο και τον Ωρωπό.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει θεσπίσει όριο ασφαλείας για την κατανάλωση της ουσίας αυτής, καθώς είναι πολύ επικίνδυνη και δεν πρέπει να κατανώλεται ποτέ από κανέναν σε καμμία περίπτωση. Οι κάτοικοι των Οινοφύτων καταναλώνουν νερό που περιέχει την ουσία αυτή για δεκαετίες. Τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν είναι εμφανή, αλλά δεν υπάρχει δείγμα συνεργασίας από καμμία βιομηχανία.
Εκτός από τους ανθρώπους που καταναλώνουν το χημικό αυτό μέσω του πόσιμου νερού, το νερό αυτό διοχεύεται και στις αγροτικές καλλιέργειες, και άρα τα χημικά να βρίσκονται σε αγροτικά προϊόντα εν αγνοία των αγροτών και των κατοίκων.
Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Από τότε που μαθεύτηκε το σκάνδαλο υποτίθεται πως οι βιομηχανίες έχουν πάρει τα μέτρα τους. Υπάρχει βέβαια μια συμφωνία σιωπής και δεν ανακοινώνονται τα ονόματα των βιομηχανιών που πετούν τα λύματά τους στον Ασωπό παράνομα. Πάντως ισχυρίζονται πως υπάρχει μια αυστηρότητα σχετικά με το πού καταλήγουν τα απόβλητά τους. Τα πηγαίνουν σε ειδικές εγκαταστάσεις εντός και εκτός Ελλάδος , παρ’ολα αυτά δεν υπάρχει κάποιος τρόπος να εξακριβώσουμε αν όντως γίνεται κάποιος έλεγχος στις βιομηχανίες αυτές, και δεν πρόκειται απλά για ισχυρισμούς που δεν έχουν καμία πρακτική βάση.
Παρά τον νόμο που ψηφίστηκε (σύμφωνα με τον οποίο «απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη και η ανεξέλεγκτη διάθεση επικίνδυνων αποβλήτων») δεν υπάρχουν στοιχεία εφαρμογής του. Ο νόμος αυτός φαίνεται να εφαρμόζεται μόνο «στα χαρτιά». Οι εταιρίες υποχρεούνται να μεταφέρουν τα απόβλητα στο εξωτερικού καθώς η Ελλάδα στερείται χώρους ταφής αποβλήτων, και η μεταφορά αυτή γίνεται μέσω 12 εταιριών που έχουν εγκριθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Οι εταιρίες του εξωτερικού όμως που είναι υπεύθυνες για τη μεταφορά των αποβλήτων ισχυρίζονται πως δε έχουν επικοινωνήσει καθόλου με τις βιομηχανίες των Οινοφύτων. Το κόστος της μεταφοράς φαίνεται ότι είναι η κύρια αιτία για την αδιαφορία των βιομηχανιών, αφού υπολογίζεται πως κάθε τόνος κοστίζει 1000 ευρώ.
Και ενώ λοιπόν δεν γίνεται μεταφορά, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν γίνεται και επεξεργασία. Δεν έχουμε την κατάλληλη τεχνολογία για να γίνει η επεξεργασία, και για να την αποκτήσουμε πρέπει κάθε βιομηχανία να επενδύσει μεγάλα ποσά, κάτι που οι περισσότερες δεν είναι διατεθειμένες να κάνουν.
Δεν τα στέλνουμε έξω, δεν τα επεξεργαζόμαστε, άρα τί σύμβαίνει;
Μόνο το 2%-4% των βιομηχανικών μας αποβλήτων καταλήγουν στο εξωτερικό, σύμφωνα με τον Ευάγγελο Γιδαράκο, αναπληρωτή καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης και Διευθυντή του μοναδικού εργαστηρίου τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων στην Ελλάδα.
Τα νούμερα είναι αστεία. Πάνω από 600.000 τόνοι χημικών αποβλήτων βρίσκονται παράνομα αποθηκευμένοι στην Ελλάδα.
Το πρόβλημα δεν είναι σοβαρό μόνο από πλευράς αποβλήτων, αλλά και από πλευράς νερού. Η Ελλάδα υιοθέτησε την Ευρωπαϊκή οδηγία 2060 σύμφωνα με την οποία τα νερά προστατεύονται, και έτσι ο Ασωπός δεν είναι πια αγωγός βιομηχανικών λυμάτων.
Κάποια από τα αιτήματα των κατοίκων είναι τα εξής:
Άμεση παροχή καθαρού πόσιμου νερού σε όλους τους πολίτες από κεντρική εγκατάσταση επεξεργασίας και ενιαίο φορέα διαχείρισης με κοινωνικό χαρακτήρα και κοινωνικό έλεγχο.
Εκπόνηση αναλυτικής υδρογεωλογικής μελέτης χαρτογράφηση των ρυπασμένων περιοχών, προσδιορισμό όλων των ρύπων, ανόργανων και οργανικών και των ρυθμών μεταφοράς τους στα υπόγεια νερά, έλεγχο όλων των γεωτρήσεων και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των αναλύσεων
Διενέργεια ουσιαστικών και συνεχών ελέγχων, ταυτοποίηση και δημοσιοποίηση όλων των βιομηχανιών που είναι υπεύθυνες για τη ρύπανση και τη διακοπή της λειτουργίας επιχειρήσεων - παραβατών, μέχρι να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης και αποκατάστασης της ζημιάς, ώστε να σταματήσουν να ρυπαίνουν.
Λήψη μέτρων αποκατάστασης του υδροφόρου ορίζοντα και καταλογισμό του κόστους της αποκατάστασης στους υπεύθυνους φορείς εκμετάλλευσης, σύμφωνα και με την νομοθεσία για την Περιβαλλοντική Ευθύνη
Έλεγχο των βιομηχανικών προϊόντων (ιδιαίτερα των τροφίμων) που παράγονται στην περιοχή και τον έλεγχο της πραγματικής υδροδότησης των βιομηχανιών
Έλεγχο των αγροτικών προϊόντων, μέτρα για την προστασία και αποζημίωση των αγροτών
Οριοθέτηση και πολεοδομική οργάνωση των οικισμών και των ήδη δημιουργημένων άτυπων βιομηχανικών περιοχών σε ΒΙΟΠΕ-ΒΙΠΕ, μετά από ανοικτή κοινωνική διαβούλευση και χρονοδιάγραμμα για την άμεση εκτέλεση όλων των απαραίτητων έργων υποδομής και περιβαλλοντικής προστασίας. Απαγόρευση διάσπαρτης εγκατάστασης εργοστασίων στις περιοχές μας.
Φρένο στην παράλογη, ξέφρενη, κερδοσκοπική ανάπτυξη ενεργειακών μονάδων
Συνεχή και ανοιχτή συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στις διαδικασίες ελέγχου, με πλήρη ενημέρωση των κατοίκων και των εργαζομένων. Ειδικά δωρεάν προγράμματα ελέγχου της υγείας των κατοίκων των περιοχών μας.
Δεν έχουμε αυταπάτες. Τα μέτρα που ζητάμε προϋποθέτουν γενναίες πολιτικές αποφάσεις, κόστος, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα και δυστυχώς τόσο οι κεντρικές, όσο και οι νομαρχιακές αλλά κατά περίπτωση και οι τοπικές αρχές, δεν έχουν δείξει μέχρι τώρα ότι είναι διατεθειμένες να ανταποκριθούν.
Μ.Ι.ΜΑΙΛΛΗΣ ΑΕΒΕ
Το Όραμα της Εταιρίας
" Να καθιερώσουμε τις Αγορές ως μια από τις Στρατηγικότερες Λειτουργίες του Ομίλου, και δη ως ένα Κέντρο Κέρδους και Προστιθέμενης Αξίας για τους Πελάτες, τους Προμηθευτές και τους Μετόχους μας, διασφαλίζοντας την παροχή ποιοτικών πρώτων υλών, αγαθών και υπηρεσιών, μεγιστοποιώντας την αξία με τους προμηθευτές και εφαρμόζοντας πιστά τον κώδικα ηθικής δεοντολογίας"
Η Στρατηγική της Εταιρίας
Κεντρικοποιημένη προσέγγιση διαχείρισης αγορών Ομίλου, η οποία δρα ως μηχανισμός προβολής και χρήσης βέλτιστων πρακτικών, διασφάλισης διαδικασιών και μεθόδων συνακόλουθων με την διαχείριση προμηθειών και αύξησης αποδοτικότητας κεφαλαίου εκμεταλλευομένων των παρουσιαζόμενων οικονομιών κλίμακας.
Στόχος της Εταιρίας
Οι μακροχρόνιες σχέσεις συνεργασίας, εφαρμόζοντας το σύστημα διαχείρισης σχέσεων με τους προμηθευτές (Supplier Relationship Management- SRM) και συγκεκριμένα μέσω :
Στρατηγικής Έρευνας και Επιλογής Πηγών Προμήθειας
Ουσιώδους Διαχείρισης Προσωπικού και Μέσων
Επιχειρησιακών και Αποτελεσματικών Αγορών
Ουσιαστικής και Έγκαιρης Εμπλοκής των Εσωτερικών και Εξωτερικών Πελατών
Ο Κώδικας Δεοντολογίας
Υποδειγματική Εναρμόνιση με τον Κώδικα Ηθικής, σεβόμενοι τέσσερις ευδιάκριτες και ξεχωριστές μεταξύ τους οντότητες:
Εργαζόμενο
Προμηθευτή
Επάγγελμα
Άνθρωπο
Περιβάλλον
“Αρχή μας είναι το αξίωμα ότι η ηθική υπόληψη δεν αποκτάται - κερδίζεται και αποδειννύεται.”
Η εταιρία ενδιαφέρεται άμεσα για την προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων, των βιοτόπων και των οικοσυστημάτων. Στόχος της εταιρίας είναι οι λειτουργίες της να είναι σύμφωνες με τη νομοθεσία και τους κανονισμούς σε θέματα περιβάλλοντος. Παράλληλα, είναι και το να προσφέρει περιβαλλοντική εκπαίδευση σε όλους τους εργαζομένους της έτσι ώστε να αυξήσει το αίσθημα ευθύνης για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο Όμιλος Μαϊλλη θα αξιολογεί συνεχώς τις λειτουργίες του προκείμενου να μειώνει τα απόβλητα, βελτιώνοντας την αποδοτική χρήση υλικών συσκευασίας (όπως χάλυβας, πολυαιθυλένιο, ξύλο, χαρτί και φιλμ). Ο Όμιλος επιδιώκει την μείωση ενεργειακής κατανάλωσης υιοθετώντας την πιο αποδοτική χρήση αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Πάντα σε στενή συνεργασία με τους πελάτες, τους προμηθευτές, τους μεταφορείς και τους διανομείς της Όμιλος προσπαθεί να επιτύχει του στόχους του αναφορικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με την έκθεση ελέγχου του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης το Μάρτιο του 2008 ο τρόπος διάθεσης των υγρών αποβλήτων των εργοστασιακών εγκαταστάσεων της εταιρίας είναι η απόρριψή τους στον Ασωπό ποταμό. Η οριστική άδεια διάθεσης Φ42/273/2366 τους χορηγήθηκε στις 31 Οκτωβρίου του 2003 και είναι σύμφωνη με τις διατάξεις της Ε1β/221/65. Ενώ παράλληλα έχει παραχωρηθεί στην εταιρία Έγκριση Περιβαλλοντικών της Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με τον αριθμό 11522 στις 20 Ματρίου του 2003 από το ΥΠΕΧΩΔΕ και άδεια λειτουργίας στις 22 Ιουνίου του 2006 από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Βοιωτίας. Παρ'όλα αυτά δεν έχει γίνει η έγκριση της άδειας διάθεσης από τη Διεύθυνση Υγείας ούτε έχει δοθεί άδεια διαχείρησης επικίνδυνων αποβλήτων, σύμφωνη με το ΚΥΑ 13588/2006.
Με απόφαση του Υπουργού του ΥΠΕΧΩΔΕ στις 7 Νοεμβρίου του 2007 επιβλήθηκε πρόστιμο στη Μαΐλλη Α.Ε.Β.Ε ύψους 160.000 ευρώ(μερικό άρθροισμα 790.000 ευρώ). Την επόμενη μέρα, η Μ.Ι.Μαΐλλης Α.Ε.Β.Ε με ανακοίνωσή της αμφισβήτησε το πόρισμα ελέγχου. Η έκθεση ελέγχου είχε ως αποτέλεσμα μικρή μείωση των πωλήσεων κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2007 και στις αρχές του 2008, ενώ από τα μέσα του 2008 εώς και το τέλος του 2009 οι πωλήσεις σημειώνουν ανοδική πορεία.
Σήμερα η Μ.Ι. Μαΐλλης ΑΕΒΕ χρησιμοποιεί συγκρότημα ολοκληρωμένης επεξεργασίας υγρών αποβλήτων με δύο εξατμιστές (evaporators). Η συγκεκριμένη επεξεργασία έχει τέσσερα στάδια.
Φυσικοχημική Επεξεργασία
Διαδικασία μικροφίλτρανσης
Επεξεργασία αντίθετων οσμώσεων
Διαχείρηση Συμπυκνώματος που δημιουργήθηκε κατά το τρίτο στάδιο
Λειτουργεί, λοιπόν, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Ως μέλη εταιρίας επικοινωνίας, υπεύθυνης για την εικόνα της Μ.Ι.ΜΑΙΛΛΗΣ ΑΕΒΕ. προτείνουμε τις εξής κινήσεις:
Να συνεχίσουμε να συμπεριφερόμαστε σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας και να κάνουμε σεμινάρια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στους υπαλλήλους μας. Παράλληλα, να διοργανώσουμε ημερίδες ενημέρωσης προς τους δημότες των Οινοφύτων, όπου και θα τους ενημερώνουμε για τα νέα περιβαλλοντικά συστήματα επεξεργασίας που χρησιμοποιούμε.
Εφόσον δεν έχουν επηρρεαστεί οι πωλήσεις της εταιρίας να συνεχίσουμε να προβάλλουμε τις αξίες της εταιρίας εσωτερικά(εντός της εταιρίας) και εξωτερικά προς την αγορά.
Να μιλήσουμε ανοιχτά για το θέμα της μόλυνσης του Ασωπού και με προγράμματα μέσα στα πλαίσια Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης να στηρίξουμε τις προσπάθειες του δήμου Βοιωτίας.
Επιμέλεια Κειμένου
Μυρτώ Βελίδου-Μαυρίδου
Αλκμήνη-Δήμητρα Θάνου
Σόλυ Ιωχανά
No comments:
Post a Comment