Sunday, January 24, 2010

ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΥΠΟΚΛΟΠΩΝ VODAFONE


Η Vodafone ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1992, υπό την εμπορική ονομασία Panafon. Σε συνέχεια μιας αξιοσημείωτα επιτυχημένης επιχειρηματικής πορείας στην ελληνική αγορά, τον Ιανουάριο του 2002 άλλαξε η εμπορική της ονομασία επισήμως από Panafon-Vodafone σε Vodafone.
Η Εταιρική Υπευθυνότητα είναι σημαντική για τη Vodafone, καθώς αφορά στον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία διοικείται, παράγει έργο και συμπεριφέρεται απέναντι στην κοινωνία, τα ενδιαφερόμενα μέρη και το περιβάλλον. Λειτουργώντας με υπευθυνότητα, παράλληλα με την επίτευξη των εμπορικών της στόχων, λαμβάνει υπόψη και τον αντίκτυπο της λειτουργίας της στο ευρύτερο σύνολο και προχωρά σε αντίστοιχες δράσεις με μετρήσιμα αποτελέσματα. Η Vodafone έχει εντάξει -σε παγκόσμιο επίπεδο- την Εταιρική Υπευθυνότητα στο όραμα, στις αξίες, στους στόχους, στις επιχειρηματικές αρχές, στη στρατηγική και στη διακυβέρνησή της.
Τον Μάρτιο του 2005 διαπιστώθηκαν οι υποκλοπές σε 100 κινητά πολιτικών ανάμεσά τους και του πρωθυπουργού και όπως ήταν φυσικό ασκήθηκαν ποινικές διώξεις κατά, όμως, αγνώστων. Η Vodafone από τη θέση της τόνισε πως είχε διαθέσει στη Δικαιοσύνη και τις αρμόδιες αρχές όλα τα στοιχεία σχετικά με τα κινητά της.
Η υπόθεση αποκαλύφθηκε όταν η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Vodafone δέχθηκε παράπονα από τους συνδρομητές της, για προβλήματα στις παρεχόμενες υπηρεσίες της εταιρείας και στη συνέχεια, από έναν έλεγχο ρουτίνας, που διεξήγαγε η Vodafone στο λογισμικό της, εντοπίστηκε το ειδικό λογισμικό, που είχε εγκατασταθεί με άγνωστο τρόπο. Φάνηκε, λοιπόν, πως το κύκλωμα παρακολουθούσε περίπου 100 τηλέφωνα μέσω 14-16 καρτοκινητών "τηλεφώνων-σκιών", τα οποία κατέγραφαν τις συνομιλίες. Η Vodafone από τη μεριά της, απομόνωσε το λογισμικό, μέσω του οποίου οι άγνωστοι παρακολουθούσαν τα τηλέφωνα, και αυτομάτως σταμάτησαν οι υποκλοπές. Ωστόσο, ξεκίνησε μία λεπτομερής και μακροχρόνια έρευνα προκειμένου να εντοπιστούν οι κάτοχοι των κινητών τηλεφώνων. Μετά την έρευνα διαπιστώθηκε ότι όλοι οι καλούντες είχαν πάρει τηλέφωνο επειδή νόμιζαν ότι τα τηλέφωνα αυτά ανήκαν σε κάποιους άλλους αφού μάλιστα, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μετά από εύλογο χρονικό διάστημα, παραχωρούν τους αριθμούς σε άλλους συνδρομητές.
Για τις υποκλοπές χρησιμοποιούνταν οι κεραίες που βρίσκονταν στην περιοχή του Λυκαβηττού, της Πλατείας Μαβίλη, του Πύργου Αθηνών και της κλινικής Λευκός Σταυρός ενώ τα τηλέφωνα αυτά ενεργοποιήθηκαν την περίοδο Ιούνιος-Αύγουστος 2004.
Μετά τις αποκαλύψεις άμεσα αντέδρασαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης και η κυβέρνηση κατηγορήθηκε για αδυναμία προστασίας των πολιτών και εντοπισμού των δραστών, ενώ είπε ότι δεν ακολούθησε διαφανείς διαδικασίες, καθώς δεν ενημέρωσε τις αρμόδιες Αρχές, όπως είναι η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Ο Θοδωρής Ρουσόπουλος ωστόσο τόνισε την περίοδο εκείνη, ότι "η Κυβέρνηση χειρίστηκε και χειρίζεται το μεγάλο αυτό θέμα εντός των θεσμικών πλαισίων και με την επιβαλλόμενη σοβαρότητα. Οι πολίτες κρίνουν".
Από την πλευρά τους, με ανακοινώσεις τους οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας Cosmote και Wind, επισήμαναν, ότι μετά από έρευνα, που πραγματοποιήθηκε και επισταμένους ελέγχους στα συστήματά τους δε διαπιστώθηκε κανένα περιστατικό παραβίασης του απορρήτου των επικοινωνιών.
Εν μέσω των πυρκαγιών που καίγανε όλη τη χώρα εκείνη την περίοδο, η κυβέρνηση επιχείρησε να κουκουλώσει το σκάνδαλο των υποκλοπών, ενώ δυόμισι χρόνια μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης και δικαστικής διερεύνησης η Δικαιοσύνη αποφάσισε να κλείσει με απόλυτη μυστικότητα το μεγαλύτερο μεταπολιτευτικό σκάνδαλο τηλεφωνικών υποκλοπών.
Στο Internet και στα blogs έχουν γραφτεί πάρα πολλά σχετικά με την υπόθεση, ενώ οι δημοσιογράφοι φαίνονται αποστασιοποιημένοι, αν και έχουν γίνει κάποιες πολύ καλές ενέργειες από την πλευρά τους. Αυτό που μας κάνει εντύπωση, είναι πως δεν παρουσιάστηκαν στοιχεία έρευνας και η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτων Επικοινωνιών επίρριψε ευθύνες στη Vodafone για το παράνομο λογισμικό που βρέθηκε στο δίκτυό της και για τις ενέργειες στις οποίες προέβη μετά τον εντοπισμό του.
Γενικότερα, όσον αφορά τη στάση της Vodafone η εταιρεία από μεριά της φρόντισε να ενημερώσει την κυβέρνηση, αλλά δεν φάνηκε να καθησυχάζει τους πελάτες της με κάποιο δελτίο τύπου ή με κάποιο άλλο μέσο
Μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου με τις υποκλοπές της Vodafone, εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, η εταιρεία υποστηρίζει ότι παραμένουν προσηλωμένοι στις αρχές της νομιμότητας, στην εξυπηρέτηση των πελατών της καθώς και στην προάσπιση των συμφερόντων τόσο των μετόχων της όσο και των εργαζομένων της. Την στιγμή που ξεσκεπάστηκε το σκάνδαλο των υποκλοπών, η εταιρεία προχώρησε σε αφαίρεση του «ξένου» λογισμικού με εντολή του Διευθύνοντα Συμβούλου, του κ. Κορωνιά. Ακόμα, σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Κορωνιά, η εταιρεία δεν έχει καμία εμπλοκή στην υπόθεση των υποκλοπών και δεν εμπλέκεται στην τοποθέτηση του «ξένου» λογισμικού. Ύστερα από την αφαίρεση του συγκεκριμένου λογισμικού, η Vodafone έθεσε στην διάθεση της Δικαιοσύνης όλα τα διαθέσιμα στοιχεία. Τέλος, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε συνεχούς ελέγχους για τυχόν επανεμφάνιση του ίδιου ή και παρόμοιου λογισμικού καθώς ακόμα και στην δημιουργία κατάλληλου πληροφοριακού υλικού για προστασία από πιθανές απειλές.
Όσο αναφορά στην VODAFONE σήμερα φαίνεται και με νούμερα πώς "εξαγοράσθηκε" η σιωπή. Το γεγονός πως η Vodafone ήταν ο σημαντικότερος διαφημιζόμενος για τον μήνα Mάρτιο με ποσά που συνολικά ξεπέρασαν τα 4.64 εκατομμύρια ευρώ για το σύνολο των τεσσάρων ειδών ΜΜΕ το αποδεικνύει. Η VODAFONE όπως φαίνεται να γλυκαίνει" τα MME και προσπαθεί ουσιαστικά να αποχαυνώσει τον κόσμο με εμάς με τα ωραία τραγουδάκια και τα χαρούμενα προσωπάκια στις διαφημίσεις. Συγκεκριμένα, η εταιρεία προβάλλει διαφημίσεις με επώνυμα πρόσωπα και αποτελεί χορηγό σε ποδοσφαιρικές ομάδες , που στόχο έχουν να δείξουν την καλή οργάνωση της εταιρεία και το καλό της προφίλ στους καταναλωτές .
Μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών σίγουρα προκύπτουν κάποια διλήμματα όσο αναφορά στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Υπάρχει το μεγάλο ερώτημα αν οι καταναλωτές πείστηκαν για την εταιρεία και αν γνωρίζουν την αλήθεια. Η απάντηση στις παραπάνω ερωτήσεις έρχεται από διάφορα σχόλια των καταναλωτών μέσω blogs οι οποίοι κατακρίνουν την εταιρεία ότι δεν έδωσε καμία εξήγηση για το σκάνδαλο των υποκλοπών παρά μόνο προσπάθησε να το καλύψει σαν να μην έγινε ποτέ.
Μέσα από τα σχόλια των απλών πολιτών καταλαβαίνει κανείς ότι το σκάνδαλο των υποκλοπών όχι μόνο δεν καλύφθηκε παρά μόνο επιφανειακά, αλλά και ότι υποσκάπτετε η εταιρική κουλτούρα της εταιρείας.
Τα διλλήματα που προκύπτουν στους καταναλωτές αφορούν σίγουρα στην αξιοπιστία της εταιρίας και μέχρι η VODAFONE να κάνει ακόμη και τώρα κάποια αιτιολόγηση για το σκάνδαλο δεν πρόκειται ποτέ να καθησυχάσουν τα πνεύματα και να επανέλθει η αρχική εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς αυτή. Ακόμα τίθεται το δίλλημα για το κατά πόσο, πρέπει να επιτρέπεται ή όχι η παρακολούθηση απόρρητων στοιχείων των απλών πολιτών στα κινητά τους, ώστε να εξασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο η ασφάλεια του πολίτη. Οι προβληματισμοί μας σχετίζονται με το γεγονός του κατά πόσο ελεύθεροι είμαστε σε μια ελεύθερη όσον αφορά το πολιτικό σύστημα χώρα…


Ζαφείρη Μαρία, Μωραϊτη Γιωτα. Σελιμά Πένυ, Σταυρινίδου Κούλλα


links:

1 comment:

  1. update news
    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=1099353&lngDtrID=244

    ReplyDelete