Το δίκαιο ή αλληλέγγυο εμπόριο (fair trade), σύμφωνα με τον ορισμό της F.I.N.E.(συνεργασία των δικτύων δίκαιου εμπορίου FLO, WFTO (πρώην IFAT) , NEWS, και EFTA) του 2001 είναι “μια εναλλακτική προσέγγιση της εμπορικής δραστηριότητας, μια νέα μορφή εμπορικής συνεργασίας βασισμένη στο διάλογο, τη διαφάνεια και το σεβασμό, που αναζητά μεγαλύτερη δικαιοσύνη στο διεθνές εμπόριο. Συνεισφέρει στην παρατεινόμενη ανάπτυξη προσφέροντας καλύτερες συνθήκες εμπορίου και διασφαλίζοντας τα συμφέροντα περιθωριοποιημένων παραγωγών και εργατών, κυρίως στο Νότο. Οι οργανώσεις δίκαιου και αλληλέγγυου εμπορίου (υποστηριζόμενες από καταναλωτές) είναι ενεργά αφοσιωμένες στην υποστήριξη των παραγωγών, στην αφύπνιση συνειδήσεων και στην εκστρατεία για αλλαγές στους κανόνες και την άσκηση του συμβατικού διεθνούς εμπορίου".
Σήμερα, στο σύνολό μας ως καταναλωτές με την αγορά ενός προϊόντος πληρώνουμε μεταξύ άλλων τη διαφήμιση του προϊόντος, την θέση στα ράφια των super markets αλλά και το brand. Από την τιμή που πληρώνουμε το μικρότερο μέρος κέρδους πηγαίνει στους παραγωγούς, που καλύπτει (ή και όχι) ίσα-ίσα το κόστος παραγωγής. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για τη δημιουργία ενός τύπου εμπορίου που θα βασίζεται στους ανθρώπους, τους παραγωγούς, τους καταναλωτές, τους οργανισμούς. Στους πρώτους αποδίδει περισσότερα κέρδη, στους δεύτερους χαμηλότερες τιμές ενώ στους τρίτους οικονομική σταθερότητα, όπως αποδείχθηκε κατα τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στην Αμερική, όταν και τα προϊόντα fair trade δεν σημείωσαν πτωτική πορεία στις πωλήσεις.
Πέρα από τα οικονομικά οφέλη, όμως, το fair trade εξασφαλίζει στους παραγωγούς των μη προνομιούχων περιοχών καλύτερη διαβίωση και εργασιακές συνθήκες, μέσω καλύτερων τιμών πώλησης των προϊόντων των μικροκαλλιεργητών. Τα πιο διαδεδομένα είδη προϊόντων Fair Trade είναι ο καφές, η σοκολάτα και το βαμβάκι.
Ελλάδα
Στην Ελλάδα το δίκαιο εμπόριο δεν είναι τόσο διαδεδομένο όσο στο εξωτερικό, ενώ ακόμη και τα προϊόντα του είναι σχετικά δυσεύρετα. Παράλληλα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν ξέρει να αναγνωρίσει τα σήματα πιστοποίησης του F.L.O (Fair Trade Labeling Organization). Ένα από τα θετικά στοιχεία είναι ότι μεγάλο μέρος των πολυεθνικών εταιρειών ενδιαφέρονται για συνεργασία με το Fair Trade, ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τα Starbucks.
Case
Στην υπόθεση που μας δόθηκε είχαμε να αντιμετωπίσουμε το δίλλημα της συνεργασίας μεταξύ μίας ηγέτιδας εταιρίας στην αγορά του καφέ και της σοκολάτας, που είχε κατηγορηθεί για “ανήθικες πρακτικές” στην αλυσίδα παραγωγής και πώλησης των προϊόντων της, και του F.L.O . Από την εταιρία(Black Desire) ζητείται να δοθεί πιστοποίηση σε κάποια από τα προϊόντα της.
Από την πλευρά του F.L.O. δεν μας συμφέρει να κάνουμε μία συνεργασία με την Black Desire καθώς αυτό μακροπρόθεσμα θα βλάψει την εικόνα μας προς την αγορά. Παρά το γεγονός ότι με τη συνεργασία θα είναι πιο εύκολο να διαδώσουμε το σήμα της εταιρίας, θα βλάψουμε την εικόνα μας λόγω της εικόνας της μεσάζουσας εταιρίας. Από την πλευρά της πολυεθνικής εταιρίας, θα πρέπει να επιδιώξουμε την συνεργασία με τον F.L.O ή με παρόμοιους οργανισμούς με σκοπό να βελτιώσουμε το προφίλ της εταιρίας.
Από την πλευρά των καταναλωτών, μία τέτοια κίνηση θα μπορούσαμε να τη δούμε μεν ως μία στρατηγική κίνηση της Black Desire να φτιάξει την εικόνα της και θα την αντιμετωπίζαμε μάλλον με υποψία. Παράλληλα, όμως, θα ήμασταν θετικοί ως προς την αγορά των προϊόντων με την πιστοποίηση του F.L.O, καθώς έτσι θα βοηθούσαμε το γενικότερο κίνημα του Fair Trade.
Συμπεράσματα
Το κίνημα του Fair Trade πρέπει να διαδοθεί, διότι αποτελεί μία επανάσταση απέναντι στην αισχροκέρδια των πολυεθνικών εταιριών
Υπάρχει ποικιλλία προϊόντων Fair Trade με υψηλή ποιότητα
Με την αγορά προϊόντων Fair Trade στηρίζουμε τους παραγωγούς, τους μικροκαλλιεργητές και τους δίνουμε την ευκαιρία για καλύτερες συνθήκες εργασιών και διαβίωσης.
Το Fair Trade είναι τόσο οικονομικό όσο και κοινωνικό κίνημα.
Επιμέλεια Κειμένου
Μυρτώ Βελίδου-Μαυρίδου
Αλκμήνη-Δήμητρα Θάνου
Σόλυ Ιωχανά
No comments:
Post a Comment