Sunday, January 31, 2010

Old Boy



ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Ο Ντε Σου είναι ένας επιχειρηματίας τον οποίο βλέπουμε σε ένα αστυνομικό τμήμα, μεθυσμένο, να κρατείται από αστυνομικούς και να δημιουργεί φασαρίες ενώ περιμένει τον φίλο του Joo Hawn να έρθει να τον παραλάβει. Καταλαβαίνουμε πως η κόρη του έχει εκείνη τη μέρα γενέθλια και της έχει πάρει ένα ζευγάρι φτερά αγγέλου για δώρο. Μόλις όμως βγαίνουν από το αστυνομικό τμήμα και ο πρωταγωνιστής καταφεύγει σε ένα τηλεφωνικό θάλαμο για να μιλήσει στην κόρη του, πέφτει θύμα απαγωγής από αγνώστους.

Τον βλέπουμε ύστερα σε ένα δωμάτιο, φυλακισμένο, χωρίς καμία πληροφορία από κανέναν. Δεν γνωρίζει τους λόγους κράτησής του. Το κτίριο είναι κάτι σαν σωφρονιστικό ίδρυμα στο οποίο μπορούν αν κλείσουν άνθρωποι με οικονομική άνεση τους εχθρούς τους. Μένει στο δωμάτιο 15 χρόνια, σε σκληρές συνθήκες (απομόνωση, ύπνωση) και γράφει ατέλειωτα τετράδια με όλους τους πιθανούς εχθρούς που θα μπορούσε να έχει, θέλωντας να καταλήξει στο σωστό άτομο. Τελικά τον αφήνουν ελεύθερο.

Καταφεύγει σε ένα εστιατόρια όπου γνωρίζει μια όμορφη νεαρή σεφ, η οποία του προσφέρει στέγαση στο σπίτι της. Καθώς ο άνθρωπος που τον κρατούσε τόσο χρόνια φυλακισμένο αρχίζει και επικοινωνεί με διάφορους τρόπους με τον πρωταγωνιστή (τον παίρενι τηλέφωνο, τον συναντά στο δρόμο) η πλοκή αρχίζει και πυκνώνει και το μυστήριο μεγαλώνει.

Στο μεταξύ ο Ντε Σου ερωτεύεται την κοπέλα, και μετά από ψάξιμο και την εύρεση διαφόρων στοιχείων, καταλήγει στο πρόσωπο το οποίο αναζητά τόσο απελπισμένα. Ζητά εκδίκηση για όλα αυτά τα χρόνια που του στέρησαν.

Τελικά καταλαβαίνουμε πως όλο αυτό δεν ήταν παρά μια τιμωρία, καθώς ο Ντε Σου είχε κάνει ένα λάθος πριν από χρόνια. Ο άνθρωπος που τον κρατούσε φυλακισμένο ήταν συμμαθητής του και είχε μια αρρωστημένη σχέση με την αδερφή του, και ο Ντε Σου βρέθηκε μάρτυρας ενός σκηνικού μεταξύ των δύο αδερφών, κάτι το οποίο δεν κράτησε για τον εαυτό του. Το γεγονός μαθεύτηκε και διεστραβλώθηκε κι άλλο, θέλωντας την κοπέλα να είναι έγγυοε στο μωρό του ίδιου της του αδελφού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κοπέλα να αυτοκτονήσει. Ο αδερφός της λοιπόν ήθελε να εκδικηθεί για τον θάνατο της αδερφής του, και έτσι φυλακίζει και υπνωτίζει τον Ντε Σου, οδηγώντας τον να διαπράξει το αμάρτημα της αιμομιξίας.

Μόλις γίνονται όλα αυτά γνωστά στον Ντε Σου, απελπίζεται και κόβει τη γλώσσα του, ενώ οαντίπαλός του πεθαίνει επίσης.




ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ


Oh Dae-Su/Mido: O Oh Dae Su είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Τον απαγάγουν και τον φυλακίζουν για 15 χρόνια μέσα σε ένα δωμάτιο που έχει μόνο μία τηλεόραση και κάποια στοιχειώδη έπιπλα. Μετά την ελευθέρωσή του είναι αποφασισμένος να πάρει εκδίκηση. Γνωρίζει τη Μidο σε ένα sushi bar και μέσω ύπνωσης αναγκάζονται να ερωτευτούν..αποδεικνύεται, όμως στο τέλος της ταινίας ότι η Μidο είναι η κόρη του. Στο πρόσωπο του Ντε-Σου βλέπουμε το θύμα, που προσπαθεί να εξιλεωθεί μέσω της εκδίκησης, που όμως ακόμη και μέσα από αυτήν παγιδεύεται. Είναι ένα πρόσωπο γεμάτο οργή και πόνο, που όμως μέσω αυτής της ακατοπόνητης προσπάθειας για εκδίκηση αποδεικνύεται να βρίσκεται κοντά ως χαρακτήρας με το βασικό εχθρό του τον Woo-Jin. Από την άλλη, η Midoπαρουσιάζεται ως μία νέα αθώα γυναίκα γεμάτη πάθος για περιπέτεια.

Woo-jin: Ο Γου τσιν όπως αποκαλύπτεται είναι ο υπεύθυνος της απαγωγής και της φυλάκισης του Ντε –σου. Ο Γου- τσιν αρχικά φαίνεται ως ένα πολύ σκληρός άνθρωπος ο οποίος είναι αδίστακτος και δεν έχει κανέναν ενδοιασμό να βασανίσει έναν άλλο άνθρωπο είτε φυλακακίζοντάς τον είτε τοποθετώντας τον σε όλη αυτή την υπόθεση μυστηρίου. Επίσης όλη αυτή η έντονη επιθυμία του για εκδίκηση του φανερώνει μία πολυ κακή πλευρά, σε σημείο που να μην ενδιαφέρεται για τον πόνο που θα προκαλέσει. Μάλιστα ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί, (ολόκληρο σχέδιο ζωής του Ντε σου) μας δείχνει χαρακτήρα επικίνδυνο, οργισμένο και ικανό για όλα. Παρόλα αυτά όταν αποκαλύπτεται η ιστορία με την αδερφή του, θα λέγαμεπως αυτή η συμπεριφορά του δείχνει έναν άνθρωπο που έχει πληγωθεί βαθιά και ο χαμός της αδερφής του και οι φήμες που κυκλοφόρησε ο Ντε σου, τον έκαναν να έχει ως μοναδικό στόχο την εκδικήση και την τιμωρία.

Soo-ah: Η Soo-ah είναι η αδερφή του Γου τσιν η οποία διατηρεί αιμομυκτική σχέση με τον αδερφό της. Αυτή, φαίνεται μία κοπέλα που ξέρει πως η σχέση της με τον αδερφό της δεν είναι ηθικά και βιολογικά σωστή και για αυτό έχει τύψεις. Οι ενοχές τις είναι αυτές που την κυριεύουν και επειδή γνωρίζει πως κάνει κάτι «παράνομο» , τουλάχιστον για την κοινωνία που ζει, προτιμά το θάνατο. Φαίνεται πως ακόμα περισσότερο την πληγώνει πως και εκείνη αγαπά ερωτικά τον αδερφό της και οι φήμες είναι ουσιαστικά αυτές που την σκοτώνουν. Οι φήμες είναι αυτές που την κάνουν να πιστεύει οτι είναι έγκυος, και επειδή φοβάται την κατακραυγή του κόσμου, αφού οι φήμες εξαπλώνονται, αυτοκτονεί.

Joo-Hwan: Είναι ο φίλος του Oh Dae-Su από το σχολείο. Προσπαθεί να τον βοηθήσει να θυμηθεί το παρελθόν του και να εκδικηθεί το άτομο που τον φυλάκισε. Εν αγνοία του βοήθησε τον Oh Dae Su να καταλάβει ποιος τον φυλάκισε. Ο Woo-jin τον δολοφονησε πριν προλάβει να του εξηγήσει το λόγο.



ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ


Η ταινία λαβάνει χώρα στην Νότια Κορέα. Ο σκηνοθέτης μας υποδεικνύει μια συγκεκριμένη χρονολογία (η ταινία γυρίστηκε το 2003): η φυλάκιση του Ντε Σου ξεκινάει το 1988, το τελευταίο έτος της δικτατορίας του Chun Doo-Hawn, ενός βάρβαρου και δολοφνοικού δικτάτορα, ο οποίος κυβέρνησε τη Βόρεια Κορέα με την βοήθεια της μυστικής αστυνομίας, τον εκφοβισμό και την κατήχηση.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που ο σκηνοθέτης αποφασίζει να δείξει το πέρασμα των χρόνων ενώ ο Ντε Σου βρίσκεται στη φυλακή. Μας παρουσιάζει ρολόγια, αριθμούς, λέξεις. Καταλαβαίνουμε πως ο πρωταγωνιστής υποφέρει και προσπαθεί να κρατήσει ένα είδος ημερολογίου με το να κάνει τατουάζ πάνω στο χέρι του χησιμοποιώντας ένα στυλό. Προσπαθεί να κρατήσει τα λογικά του και να μην χάσει το μόνο πράγμα που μπορεί να ελέγξει στην παρούσα φάση: το μυαλό του.

Βλέπουμε ακόμη το πέρασμα των χρόνων καθώς ο Ντε Σου παρακολουθεί τηλεόραση: αλλαγή τηλεπαρουσιαστών, πολιτικές εξελίξεις, ο φόνος της γυναίκας του (ο οποίος ήταν «στημένος» έτσι ώστε να φαίνεται πως το έκανε ο ίδιος). Η επιστροφή των πολιτικών διαφωνούντων όμως παρουσιάζεται με την ίδια σημασία που έχει γάμος και αργότερα ο θάνατος της πριγκίπισσα Νταϊάνας.

Καθ’όλη την διάρκεια της ταινίας όμως ο Ντε Σου το μόνο που έχει στο μυαλό του είναι η εκδίκηση. Είναι το μόνο πράγμα στο οποίο στοχεύει, και τον τυφλώνει.



ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ


Όπως προαναφέρθηκε, η φυλάκιση του Ντε Σουν ξεκινά το 1988, το τελευταίο έτος της δικτατορίας του Chun Doo-Hawn, ενός βάρβαρου διδκάτορα που κυβέρνησε τη Νότια Κορέα με τη βοήθεια της μυστικής ατυνομίας, του εκφοβισμού και της κατήχησης.

Η ταινία αναφέρεται στην πολιτκή (ιδιαίτερα στον έλεγχο μιας ομάδας από μια άλλη,ακόμα κι αν αυτή η ομάδα αποτελείται από ένα άτομο), το σεξ και την φυλάκιση, είτε αυτή είναι κανονική είτε ψυχολογική. Ο σκηνοθέτης μας παραθέτει καπιταλιστές που έγιναν πλούσιοι κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, αλλά και αστούς της μέσης τάξης που όμως είναι περιορισμένοι, και ακόμη κι όταν αφήνονται κυριολεκτικά ελεύθεροι από ένα κελί, υπάρχουν κοινωνικά και πολιτκιά εμπόδια που τους κρατούν από το να κάνουν ό,τι θέλουν.

Ακόμη, ο σκηνοθέτης μας παρουσιάζει μια βίαιη κοινωνία μέσα στην οποία ο πρωταγωνιστής προσπαθεί να επιβιώσει αλλά και να βρει τους υπαίτιους του δράματός του.



ΔΙΛΛΗΜΑΤΑ


Ένα θέμα που κυριαρχεί στην ταινία είναι η εκδίκηση. Οπως αντιλαμβανόμαστε η φυλάκιση του πρωταγωνιστή είναι θέμα εκδίκησης. Ο Γου Τσιν θέλει να εκδικιθεί τον Ντε Σου γιατί πιστεύει πως αυτός είναι η αιτία που αυτοκτόνησε η αδερφή του. Αυτός τους «κατασκόπευσε» και όταν τους είδε κυκλοφόρισε τις φήμες. Θέλει λοιπόν να τον εκδικηθεί με τον πιο σκληρό τρόπο, να του κάνει το ίδιο. Η εκδίκηση που θέλει να πάρει είναι πολύ σκληρή αφού θέλει να κάνει τον Ντε Σου να έχει αιμομικτικές σχέσεις με την κόρη του για να τον κάνει να βρεθεί στην ίδια θέση., και το πετυχαίνει. Απο την άλλη ο Ντε Σου μόλις αποφυλακίζεται το μόνο που θέλει να κάνει είναι να εκδικιθεί αυτόν ο οποίος του στέρησε τη ελευθερία του, τη ζωή του και την οικογένειά του. Έχουμε λοιπόν εκδίκηση και εκδίκηση στην εκδίκηση.

Σημαντικό επίσης είναι το θέμα της φυλάκισης και της ελευθέρωσης. Μέσα απο την ταινία αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι ο καθένας να έχει την ελευθερία και τον έλεγχο της ζωής του. Ο Ντε Σου φαίνεται πως σε όλη του την πορεία ουσιαστικά ήταν φυλακισμένος. Είτε όταν φυλακίστικε πραγματικά, είτε όταν τυπικά ελευθερώθηκε ( αφέθηκε ελεύθερος να κυκλοφορεί) αλλα στην ουσία ήταν πιό φυλακισμένος απο ποτέ , αφού μέσω της ύπνωσης ήταν παγιδευμένος και οι κινήσεις του καθορισμένες. Η ύπνωση κυριολεκτικά και μεταφορικά , έχει την δυνατότητα, να ελέγχει να κατευθύνει και να εξουσιάζει.

Ο Ντε Σου φαίνεται κοινωνικά ένας απλός άνθρωπος ο οποίος δεν έχει και ιδιαίτερα καλή οικονομική κατάσταση παρόλα αυτά έχει τουλάχιστον την οικογένεια του. Αντίθετα ο Γου Τσιν φαίνεται να έχει αρκετά χρήματα, συνεπως και την εξουσία να έχει ανθρώπους που να κάνουν ότι θέλει και να πληρώνει για να έχει τα μέσα, να μπορεί να κρατά για χρόνια τον Ντε Σου ζωντανό, όπως και την κόρη του. Το θέμα λοιπόν της εξουσίας είναι διακριτό. Ο Γου Τσιν που έχει την οικονομική άνεση είναι ισχυρός και μπορεί να ελέγχει τη ζωή όποιου θέλει, αντίθετα ο Ντε Σου είναι έρμαιοο καταστάσεων.

Ένα άλλο ζήτημα που πραγματέυεται η ταινία είναι η αιμομιξία. Από τη μία πλευρά έχουμε την απόπειρα αιμομιξίας μεταξύ δύο αδερφιών (Woo-jin και Soo-uh) σε εφηβική ηλικία. Από την άλλη, έχουμε την εξαναγκασμένη και εν αγνοία τους αιμομιξία πατέρα-κόρης (Oh Dae Su-Mido). Στην πρώτη περίπτωση αν θα μπορούσαμε να δώσουμε καποιου είδους άλλοθι θα ήταν αυτό της νεαρής ηλικίας, παρ'όλα αυτά και οι δύο αναγνώριζαν το λάθος τους. Άλλωστε αυτή η “απόπειρα” αιμομιξίας οδήγησε στην αυτοκτονία της Soo-Uh και στο σχέδιο εκδίκησης τουWoo-jin που επέφερε και την πραγματική αλλά εξαναγκασμένη αιμομιξία πατέρα-κόρης. Στη δεύτερη περίπτωση αιμομιξίας, το γεγονός ότι έγινε χωρίς να γνωρίζουν τη μεταξύ τους σχέση και με τη χρήση ύπνωσης είναι το ελαφρυντικό αλλά παράλληλα και τραγικό στοιχείο. Τίθεται λοιπόν εδώ το ερώτημα: Για να εκδικηθεί ο Woo-jin τον Oh Dae-Su για την αυτοκτονία της αδερφής του, του δίνεται παράλληλα και το δικαίωμα να προκαλέσει εξαναγκαστικά την ίδια κατάσταση και στον Oh Dae-Su ή να του στερήσει την ελευθερία;



ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΔΙΛΛΗΜΑΤΑ


· Για να εξιλεωθεί ο Oh Dae-Su από τον Woo-jin και να προστατεύσει τη Mido από το να μάθει την αλήθεια σε ένδειξη αποφασιστικότητας και αυτοτιμωρίας κόβει τη γλώσσα του. Είναι απαραίτητο;

· Στο τέλος της ιστορίας ο Oh Dae-Su αποφασίζει να διαγράψει από τη μνήμη του ό,τι έχει συμβεί έτσι ώστε να ξεκινήσει και πάλι από την αρχή. Η διαγραφή των συμβάντων τον κάνει πιο δυνατό ή πιο αδύναμο;

· Μέσα στα διλλήματα των βασικών χαρακτήρων όμως τίθεται και το ηθικό δίλλημα του υπαλλήλου που ανταλλάσσει το χέρι του για ένα καλύτερο διαμέρισμα και χρήματα. Κατά πόσο είναι σωστό το να γίνεσαι συνένοχος στην καταστροφή ουσιαστικά της ζωής κάποιου με χρηματικό και υλικό ανταλλαγμα;




Επιμέλεια κειμένου

Μυρτώ Βελίδου Μαυρίδου

Αλκμήνη-Δήμητρα Θάνου

Σόλυ Ιωχανά

No comments:

Post a Comment