Sunday, January 31, 2010

Web solutions – Ηθικά διλήμματα στον εργασιακό χώρο


Η εταιρεία για την οποία εργαζόμαστε είναι η Web Solutions και δραστηριοποιείται στον κλάδο των νέων τεχνολογιών. Είναι ηγέτης στην κατηγορία της και αυτό οφείλεται στην ποιότητα των προϊόντων της. Όραμα της είναι τα προϊόντα της να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της χώρας αλλά και την προσωπική ανάπτυξη των πολιτών- πελατών της.


Οι αξίες της

Σέβεται τους ανθρώπους της, την διαφορετικότητα και τις ιδιαιτερότητες τους. Επιθυμεί να απασχολεί στο δυναμικό της μεγάλο ποσοστό γυναικών και τους παρέχει κίνητρα και εκπαίδευση για να κατακτήσουν ηγετικές θέσεις στην εταιρεία. Εφαρμόζει πρόγραμμα «Εξισορρόπησης εργασίας και προσωπικής ζωής». Γνωρίζει πως η επιτυχία της στηρίζεται στους ανθρώπους της.


Έχει ηγεσία που δείχνει υπευθυνότητα απέναντι στους εργαζόμενους και την κοινωνία. Στηρίζει και βοηθά τους εργαζόμενους στην επίτευξη των στόχων.

Motto: You can make money without doing evil.


Την περίοδο που εξετάζουμε έχει παρατηρηθεί πτώση στις πωλήσεις, γεγονός που ωθεί την ηγεσία να ζητήσει από τους εργαζόμενους να εντείνουν τις προσπάθειές τους.


Τα εμπλεκόμενα πρόσωπα.

Ο Ν. είναι ένα μεσαίο διευθυντικό στέλεχος, με προοπτικές ανέλιξης στην Γενική Διεύθυνση της εταιρείας. Είναι ένας άνθρωπός ακέραιός, δίκαιος, αφοσιωμένος στην δουλειά του και οι προσωπικές του αξίες συμβαδίζουν με αυτές της εταιρείας.

Η Α. εργάζεται στο του Ν.. Είναι ικανή και εξαιρετική επαγγελματίας, ακόμη και όταν έλλειπε σε άδεια μητρότητας, φρόντιζε να ενημερώνεται για τα θέματα της εταιρείας και να συμμετέχει έστω και τηλεφωνικά σε συσκέψεις. Τώρα έχει επιστρέψει, αλλά για τους επόμενους τρείς μήνες, έχει το δικαίωμα να εργάζεται με μειωμένο ωράριο και να λείπει τις Παρασκευές.

Οι συνάδελφοι της Α. αναγνωρίζουν τον επαγγελματισμό της και σέβονται την πολιτική μειωμένου ωραρίου για τις νέες μητέρες, όμως κάτω από την πίεση και των φόρτο εργασίας που τους έχει ανατεθεί, ύστερα από τα νέα οικονομικά δεδομένα, έχουν αρχίσει να δυσανασχετούν και να ζητούν η Α. να επιστρέψει στην δουλεία με πλήρες ωράριο, ορισμένη προτείνουν παραίτηση ή και απόλυση της.

Ο Χ. είναι ένα διευθυντικό στέλεχος, που προσλήφθηκε για να αντικαταστήσει τον Ν. στην διεύθυνση του τμήματος. Τον χαρακτηρίζει η ανταγωνιστικότητα και η επιθετικότητα στην οργάνωση της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού και οι αξίες του δεν ταυτίζονται με αυτές της εταιρείας. Εποφθαλμιά την μελλοντική θέση του Ν. στην Γενική Διεύθυνση και εκμεταλλεύεται την δυσαρέσκεια των συναδέλφων της Α., πυροδοτεί το αρνητικό κλίμα και προτείνει ως λύση του προβλήματος την απόλυση της Α., προσπαθώντας να δείξει στην διοίκηση ότι είναι πιο αποτελεσματικός στην διαχείριση προβληματικών καταστάσεων .


Τα διλήμματα

Καλούμαστε λοιπόν, μπαίνοντας στον ρόλο του Ν. να διευθετήσουμε το θέμα, πως όμως;

Ακολουθώντας τις προσωπικές μας αξίες και αυτές τις εταιρείας, επιτρέποντας στην Α. να εργάζεται με μειωμένο ωράριο, παρατείνοντας με αυτό τον τρόπο την δυσαρέσκεια της υπόλοιπης ομάδας και με τον κίνδυνο να φανούμε ανεπαρκής να βρούμε λύση σε ένα απλό πρόβλημα και να χάσουμε την επικείμενη προαγωγή, από τον Χ.;

Αντίθετα, να ζητήσουμε από την Α. να επιστρέψει κανονικά στην εργασία της, ικανοποιώντας έτσι το αίτημα της υπόλοιπης ομάδας, παραβλέποντας τις αξίες που πρεσβεύουμε, τόσο εμείς, όσο και η εταιρεία και στις οποίες οφείλει την μέχρι τώρα πορεία και εικόνα της;

Το πρόβλημά μας έχει πολλά μέτωπα, αλλά ένα μόνο ζήτημα που πρέπει να λυθεί, το σημαντικό είναι με ποίο τρόπο θα επιλέξουμε να βρούμε αυτή την λύση, στηριζόμενοι στην ηθική μας ή στο προσωπικό και το συλλογικό συμφέρον.


Λύσεις που προτείνουμε

Τα τελευταία χρόνια, αναδεικνύεται όλο και περισσότερο η σημαντικότητα των εργαζομένων μίας εταιρείας για την επιτυχία της. Όταν μάλιστα, εκτός από ικανό προσωπικό, μία εταιρεία έχει ευχαριστημένο προσωπικό, τότε η επιτυχία της είναι βέβαιη. Βλέπουμε ότι η εταιρεία μας, έχει διακρίνει την σημαντικότητα των υπαλλήλων, για την καλή πορεία της και για αυτό και στηρίζει την νοοτροπία της σε ένα σύστημα αξιών που φέρνει στο προσκήνιο τον εργαζόμενο.


Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η αρετή στον άνθρωπο είναι μια συνήθεια «έξις», με βάση την οποία επιτυγχάνει την τελειότητα στην οποιαδήποτε δραστηριότητα. Αν τα αναγάγουμε αυτά σε ότι προαναφέραμε, η εταιρεία μας συνηθίζει να πράττει, τα σωστά, δηλαδή να σέβεται τους υπαλλήλους της και αυτό την έχει οδηγήσει στην επιτυχία.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να επισημανθούν τα δύο είδη των αρετών, οι «διανοητικές» και οι «ηθικές». Όπου, οι πρώτες μας βοηθούν να γνωρίσουμε την αλήθεια, ενώ οι δεύτερες να πράττουμε σωστά.

Η σπουδαιότερη από τις διανοητικές αρετές είναι η φρόνηση, η οποία ασχολείται με τα πράγματα που μεταβάλλονται και το ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας στις μεταβαλλόμενες καταστάσεις. Εν τέλει, η φρόνηση είναι απαραίτητη επειδή καμία άλλη ηθική αρετή δεν μπορεί να ασκηθεί χωρίς αυτή.

Ο Αριστοτέλης, θέλοντας να δείξει την σπουδαιότητα της αρετής την τοποθετεί σε μία βαθμολογική κλίμακα, στην οποία στην θέση «1» βρίσκεται η «έλλειψη», στην θέση «10» η «υπερβολή», ενώ στην θέση «5» σύμφωνα με τον φιλόσοφο βρίσκεται το «μέσον» που είναι το «άριστον» και κατ’ επέκταση η αρετή.

Ωστόσο, διευκρινίζει ότι κανένα πράγμα δεν μπορούμε να το θέσουμε στην κλίμακα αυτή εκ των προτέρων, χωρίς να έχει προηγηθεί σε κάθε περίπτωση η εξέταση των διαφορετικών καταστάσεων.

Αρωγός σε αυτή την διεργασία είναι η «κρίση», το αναπόσπαστο γνώρισμα ενός ενάρετου ανθρώπου. Αντίθετα οι άνθρωποι που υπακούν μόνο σε νόμους και κανόνες δεν χρησιμοποιούν την κρίση τους, άρα δεν μπορούν να κατανοήσουν το «μέσον» που είναι και το «άριστο».

Με σύμβουλο μας τον Αριστοτέλη και την θεωρεία του, θα προσπαθήσουμε να βρούμε να βρούμε την λύση στο πρόβλημα μας.


Η εταιρεία μας στην πορεία της προς την «αρετή», την επιτυχία οδηγείται από την ηθική. Στην προκειμένη κατάσταση θα πρέπει με την «φρόνηση» μα μελετήσουμε της καταστάσεις που έχουν μεταβληθεί και με την βοήθεια της «κρίσης», να βρούμε το «μέσον» μεταξύ των δύο ακραίων λύσεων του προβλήματος, συνεπώς να φτάσουμε σε μία λύση που θα μας οδήγηση στην επιτυχία.

Προτείνουμε λοιπόν, η λύσει που θα εφαρμοστεί να επιλέγει με γνώμονα την ηθική αρετή και βρίσκεται στο «μέσον».

Συγκεκριμένα προτείνουμε, ο Ν. να πράξει συμφώνα με τις αξίες του και αυτές τις εταιρείας, να μην επιτρέψει στην Α. να εργάζεται με μειωμένο ωράριο όπως δικαιούται. Για να μην πυροδοτήσει την ήδη τεταμένη κατάσταση, θα πρέπει να ανοίξει διάλογο με την υπόλοιπη ομάδα, υπενθυμίζοντας τους την συνέπεια και τον ζήλο με τον οποίο εργάζεται η Α., να τους ζητήσει να δείξουν κατανόηση και να καταλάβουν πως η απόφαση του αυτή πάρθηκε σύμφωνα με τις αξίες που διέπουν την κουλτούρα της εταιρείας, πως δεν είναι μια μεροληπτική απόφαση, αλλά πως αντίστοιχα η εταιρεία θα συντρέξει και για τους ίδιους όταν το χρειαστούν. Να τους τονίσει πως η εταιρεία στηρίζεται στο προσωπικό της και αντίστοιχα το στηρίζει όταν είναι απαραίτητο. Να τους κάνει να νιώσουν υπερηφάνεια, για την εταιρεία στην οποία εργάζονται και να αναπτερώσει το ομαδικό πνεύμα τους, ώστε να εργαστούν με συντροφικότητα και προσήλωση, για την επίτευξη των στόχων της εταιρείας και να μην αποσπώνται από εσωτερικές διαμάχες.

Σχετικά με τον Χ. θα προτείναμε να ζητήσει πληροφορίες από παλαιότερους εργοδότες σχετικά με την επιθετική συμπεριφορά του, καθώς το να φορτίζει κάποιος το ήδη άσχημο κλίμα δεν είναι κάτι που θα ωφελήσει την επιχείρηση. Έπειτα από συνεννόηση με την διοίκηση να προβεί στην απομάκρυνση του Χ. από την εταιρεία καθώς οι πρακτικές του δεν συμβαδίζουν με της δικές της και μπορούν μακροπρόθεσμά να την βλάψουν ή απλά να τον απομονώσει από την υπόλοιπη ομάδα. Ιδανικά, να προσπαθήσουν να τον κάνουν να καταλάβει την κουλτούρα της εταιρείας και να τον κάνουν να ενσωματωθεί σε αυτήν.


Επιμέλεια: Καρκάνη Βασιλική και Σωτηριάδου Χρυσούλα

No comments:

Post a Comment