Η επιχειρησιακή Ηθική και Υπευθυνότητα είναι ένα σεμιναριακό μάθημα που πραγματοποιείται από την διδάσκουσα Μπέττυ Τσακαρέστου. Έχει ως αντικείμενό του, την μελέτη επιχειρήσεων και οργανισμών και τη συμβολή τους στον επιχειρησιακό κλάδο από την πλευρά κοινωνικής ευθύνης και υπευθυνότητας Εξετάζει και κρίνει συμπεριφορές και αντιδράσεις στελεχών των οργανισμών απέναντι σε διάφορα προβλήματα και καταστάσεις που προκύπτουν μέσα στην επιχείρηση καθώς επίσης και τον τρόπο αντιμετώπισης διλημμάτων
Πολλές συζητήσεις πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την έννοια της εταιρικής υπευθυνότητας Ποίοι είναι οι πραγματικοί στόχοι και σκοποί μιας επιχείρησης? Εκτός από το κέρδος, λαμβάνουν υπόψη τους τον αντίκτυπο της λειτουργίας της στην κοινωνία, το περιβάλλον, την αγορά και τους εργαζομένους? Υπάρχει σε αυτή την επιχείρηση η φιλοσοφία να μειώνει την αρνητική επίδραση που έχει στο περιβάλλον?
Έχουμε παρατηρήσει πως οι συζητήσεις γύρω από την εταιρική υπευθυνότητα ολοένα και αυξάνονται. Οι λόγοι είναι πολλοί. Οι πολίτες «ξύπνησαν» και δεν δέχονται όσα τους «πουλούν». Μελετούν και διαβάζουν τα όσα συμβαίνουν στην επικαιρότητα. Ζούμε σε μια εποχή όπου καμία πληροφορία δεν μένει κρυφή. Μια εταιρία είναι υποχρεωμένη να κοινοποιεί δημόσια τις πληροφορίες και τον απολογισμό της. Είναι υπόχρεα να αποκαλύπτει τον βαθμό κατανάλωσης ενέργειας. Είναι υπόχρεα στον ισολογισμό της να αναφέρει κατά πόσο ωφέλησε και κατά πόσο έβλαψε την κοινωνία που ζει. Παρατηρήσαμε επίσης και εταιρικά σκάνδαλα, όπως με την περίπτωση της Vodaphone.
Γιατί η εταιρική υπευθυνότητα είναι σημαντική για την κοινωνία; http://www.eurocharity.gr/articles/3456/1b6d1/7465/
Η εταιρική υπευθυνότητα μπορεί να είναι σημαντικός παράγοντας κοινωνικής προόδου, καθώς:
Είναι παράγοντας (ίσως όχι ο σημαντικότερος) που καθορίζει το επίπεδο «ανταγωνιστικότητας» κάθε χώρας.
Είναι κρίσιμος παράγοντας στην αξιολόγηση του «βαθμού διαφθοράς» κάθε χώρας.
Συνδέεται στενά με την έννοια της «κοινωνικής εμπιστοσύνης», του δείκτη που απεικονίζει το επίπεδο σχέσεων εμπιστοσύνης με γείτονες, συναδέλφους, κυβέρνηση, υπηρεσίες, προϊόντα κ.λπ.
Υψηλό επίπεδο εταιρικής υπευθυνότητας υποστηρίζει μια ανταγωνιστική κοινωνία εμπιστοσύνης και συνοχής. Δεν είναι τυχαίο ότι η Δανία έχει μερικές από τις πιο προηγμένες εταιρείες σε θέματα εταιρικής υπευθυνότητας και παράλληλα την καλύτερη θέση στο «δείκτη διαφθοράς» και τον υψηλότερο «δείκτη κοινωνικής εμπιστοσύνης» (ποσοστό εμπιστοσύνης: 60%).
Στα πλαίσια του μαθήματος έχουν μελετηθεί πολλά case επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα, είτε αυτά είναι πραγματικά είτε υποθετικά. Κληθήκαμε να τα εξετάσουμε να ερευνήσουμε κρυμμένες υποθέσεις καθώς επίσης να δώσουμε και λύσεις παίρνοντας θέση στελεχών της εταιρίας αυτής.
Πολλές συζητήσεις πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την έννοια της εταιρικής υπευθυνότητας: τη φιλοσοφία μια εταιρεία να στοχεύει στο κέρδος, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τον αντίκτυπο της λειτουργίας της στην κοινωνία, το περιβάλλον, την αγορά και τους εργαζομένους, τη φιλοσοφία μια εταιρεία να μειώνει την αρνητική επίδραση που έχει (π.χ. στο περιβάλλον) και να αυξάνει τη θετική (π.χ. μέσω των προϊόντων και των υπηρεσιών).
Με την επαφή αυτών των περιπτώσεων και τη συζήτηση κατά την διάρκεια των μαθημάτων τέθηκαν πολλοί προβληματισμοί που αφορούν τις καταστάσεις αυτές. Μάθαμε να κρίνουμε μια κατάσταση από όλες τις πλευρές. Να μην την βλέπουμε μόνο επιφανειακά αλλά και εις βάθος. Μάθαμε να έχουμε λόγο και να απαιτούμε τα δικαιώματα μας ως πολίτες αφού κανείς δεν μπορεί να μας το στερήσει αυτό ως πολίτες που ανήκουμε σε μια ελεύθερη δημοκρατική χώρα. Ήρθαμε αντιμέτωποι με διλήμματα που προέκυπταν με κάθε μελέτη μιας περίπτωσης και κληθήκαμε να δώσουμε λύσεις. Αυτό μας βοήθησε για το πώς θα αντιμετωπίζουμε καταστάσεις στο μελλοντικό εργασιακό μας χώρο.
Ζαφείρη Μαρία
Μωραίτη Γιώτα
Σελιμά Πένυ
Σταυρινίδου Κούλλα
No comments:
Post a Comment